W sobotę w Teatrze Nowym rozpoczyna się festiwal Re-kreacje: Ibsen. W programie polskie i norweskie spektakle, dramaty Ibsena i współczesne sztuki nimi inspirowane, warsztaty, sesja naukowa.
O festiwalu mówi Tomasz Kireńczuk, kierownik literacki Teatru Nowego: Joanna Targoń: Skąd to zainteresowanie Ibsenem? Tomasz Kireńczuk: Kiedyś z Marią Spiss rozmawialiśmy o tym, dlaczego w ostatnich latach nie powstał w Polsce żaden istotny spektakl oparty na tekstach Ibsena. I dlaczego wystawia się tylko kilka jego sztuk. Zaczęliśmy się zastanawiać, jakie teksty Ibsena można by zrobić na scenie przy Gazowej, w warunkach bardzo kameralnych, przy ograniczonych możliwościach technicznych. Tak trafiliśmy na "Małego Eyolfa" - dramat przetłumaczony z niemieckiego i wystawiany w Polsce tylko dwa razy na początku XX w. Potem słuch o nim zaginął. Być może wiązało się to z tym tłumaczeniem, przez które trudno przebrnąć. Postanowiliśmy więc zamówić nowe, bo bez niego nie było sensu zabierać się za ten tekst. Premiera "Małego Eyolfa" odbyła się w styczniu, ale jeszcze zanim zabraliśmy się do pracy nad przedstawieniem, zaczęliśmy się zastanaw