EN
7.12.2022, 11:44 Wersja do druku

Kraków. Festiwal Boska Komedia. Głośno o przemocy w teatrze, czy reżyser musi być przemocowcem i terrorystą?

Boska Komedia zainaugurowała początkiem roku całoroczny cykl "Tabu przemocy". Teraz organizatorzy podzielą się swoimi spostrzeżeniami. - Będziemy dyskutować o nadużyciach władzy, przemocy psychicznej, ekonomicznej, symbolicznej i fizycznej w polskim teatrze i szkołach artystycznych - zapowiada Olga Brzezińska, kuratorka cyklu.

fot. mat. organizatora

Projekt powstał z potrzeby ujawniania i nazywania zjawisk, które nie mają prawa się zdarzać w środowisku teatralnym. - Bolesne i złożone problemy zostały ujawnione dzięki indywidualnej odwadze i wysiłkowi osób, które zdecydowały się o nich mówić. Dostrzegamy i doceniamy rozwój tej przybierającej na sile dyskusji, zaangażowanie przedstawicieli środowiska teatralnego i działania zmierzające do poprawy sytuacji. „Tabu przemocy" tę dyskusję poszerza - w ostatnich miesiącach spotykaliśmy się z aktorkami, aktorami, reżyserkami, reżyserami oraz innymi osobami ze środowiska teatralnego i rozmawialiśmy na temat różnych obliczy przemocy. Zrobiliśmy to poza światłami reflektorów, by stworzyć bezpieczną przestrzeń - mówi Olga Brzezińska, kuratorka projektu „Tabu przemocy". Pomysłodawczyni jest też m.in. członkinią Rady ds. Równego Traktowania w Krakowie I i II kadencji.

Publiczne rozmowy o tym, jak stawiać granice 

Dotychczas odbyły się trzy spotkania. Pierwsze skupiło się nad podsumowaniu dotychczasowych błędów w dyskusji o przemocy w teatrze i określeniu głównych wątków, które miały być rozwijane w trakcie kolejnych rozmów. - Drugie spotkanie poświęciliśmy przede wszystkim kwestiom komunikacji i języka, jakim komunikujemy się w tak trudnych i złożonych problemach, jak zjawisko przemocy. W ramach trzeciego spotkania dyskutowaliśmy o doświadczeniu przemocy z osobami, które doświadczyły jej w różnych formach. Warsztaty pozwoliły na lepsze rozumienie mechanizmów przemocy i poznać narzędzia, które pomagają w asertywnej komunikacji i stawianiu granic - relacjonuje kuratorka. Wszystkie spotkania prowadziła Justyna Rutkowska, psycholożka, psychoterapeutka i specjalistka od komunikowania bez stygmatyzacji.

Boska Komedia sprowokuje czas na publiczne rozmowy o przemocy. - Otwieramy się na widzów, by opowiedzieć im, do jakich wniosków doszliśmy i jaki wspólny język znaleźliśmy - podkreśla Brzezińska. Dodaje, że to przede wszystkim przestrzeń nauki i poznawania różnych perspektyw. - Chcemy wyjść z tego procesu mądrzejsi, bogatsi o nową wiedzę, otwarci na zmianę, która przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa w edukacji, kreacji i produkcji w dziedzinie teatru.

Sztuka nie wymaga ofiar?

O przemocy będzie szczególnie głośno między 9 a 12 grudnia. W planach są cztery debaty na temat m.in. nowej kultury i właściwych relacji w procesach twórczych. - Porozmawiamy o pozbawionym stygmatyzacji języku opisu przemocy w środowiskach artystycznych, teatrach i szkołach teatralnych jako bezpiecznych miejscach, zapewniających warunki do pracy z poszanowaniem godności i odrębności każdej i każdego, wbrew przestarzałej zasadzie „sztuka wymaga ofiar". Poruszone zostaną również kwestie mechanizmów pomocy osobom pokrzywdzonym, sprawiedliwego osądu sprawców - z zachowaniem konstytucyjnego domniemania niewinności - wraz z określeniem warunków ich powrotu do pracy - tłumaczy Brzezińska.

Program obejmie też warsztaty poświęcone zapobieganiu mobbingowi i dyskryminacji, technikom antystresowym, stawianiu granic w procesie twórczym oraz reagowaniu na ich przekraczanie. Poprowadzą je Monika Klonowska, Anna Zubrzycki i Justyna Rutkowska.

* Informacje o spotkaniach w ramach projektu „Tabu przemocy" na stronie boskakomedia.pl.

Tytuł oryginalny

Festiwal Boska Komedia. Głośno o przemocy w teatrze, czy reżyser musi być przemocowcem i terrorystą?

Źródło:

„Gazeta Wyborcza - Kraków” online

Link do źródła

Wszystkie teksty Gazety Wyborczej od 1998 roku są dostępne w internetowym Archiwum Gazety Wyborczej - największej bazie tekstów w języku polskim w sieci. Skorzystaj z prenumeraty Gazety Wyborczej.

Autor:

Marta Gruszecka

Data publikacji oryginału:

07.12.2022