EN

21.02.2025, 18:02 Wersja do druku

Kraków. „Aida” – premiera w Operze Krakowskiej

Opera Krakowska zaprasza na premierę opery Giuseppe Verdiego „Aida”, która odbędzie się 14 marca 2025 o godz. 18:30 na Dużej Scenie przy ul. Lubicz 48 w Krakowie. Wśród wykonawców Soliści, Chór, Balet, Orkiestra Opery Krakowskiej oraz gościnni soliści m.in. Ewa Płonka, Olesya Petrova, Giorgi Sturua, Rafał Siwek, Oksana Nosatova, Natalia Rubiś, Monika Ledzion-Porczyńska, Olga Maroszek, Mikołaj Zalasiński oraz Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

fot. mat. teatru

Aida Giuseppe Verdiego to czteroaktowa opera skomponowana do libretta Antoniego Ghislanzoniego. Opowieść o tytułowej etiopskiej księżniczce od samego początku była entuzjastycznie przyjmowana przez publiczność, zaś kolejne premiery na światowych scenach sprawiły, że stała się jednym z filarów operowego repertuaru. Aida łączy w sobie potęgę muzyki Verdiego z uniwersalnym przesłaniem o miłości i przeznaczeniu.

Akcja opery rozgrywa się w starożytnym Egipcie - w czasie wojen z Etiopią. Spektakl przedstawia losy Aidy - porwanej i osadzonej jako niewolnica na dworze faraona. Zakochana w młodym, egipskim dowódcy wojskowym Radamesie jest rozdarta pomiędzy miłością do ukochanego a lojalnością wobec swego ojca króla Amonasro oraz ojczyzny. Sytuację kochanków dodatkowo komplikuje zazdrość Amneris, córki faraona, darzącej Radamesa uczuciem i wykorzystującej swoją pozycję do manipulowania innymi i wpływania na bieg wydarzeń.

Dzieło Verdiego cechuje monumentalizm oraz połączenie pierwotnej siły z ponadczasową elegancją. To opowieść o dokonywaniu wyborów, które kształtują ludzkie życie, o cenie wolności oraz sile miłości, która jest zdolna przekraczać granice czasu i przestrzeni, ale i prowadzić do tragicznego finału.

Najnowsza produkcja Opery Krakowskiej jest dziełem twórców o ugruntowanej pozycji na polskiej i światowej scenie operowej. Reżyserem, twórcą choreografii oraz reżyserem oświetlenia jest urodzony w Mediolanie Giorgio Madia - wybitny choreograf i reżyser teatralny, który swoją podróż artystyczną rozpoczął w szkole baletowej Teatro alla Scala. Zdobywca prestiżowych nagród m. in. Złotej Maski czy Premio Anita Bucchi. Od 2005 roku pracuje jako niezależny choreograf i reżyser łącząc w swojej twórczości kreatywność, precyzję i doskonałość teatralną.

Madia tak charakteryzuje swoją koncepcję dzieła Verdiego:

„Kiedy reżyser podchodzi do interpretacji tego dzieła, musi - lub powinien - wziąć pod uwagę uniwersalną zbiorową wyobraźnię i oczekiwania publiczności. Celem nie powinno być jednak po prostu spełnienie tych oczekiwań, a ich przekroczenie. Libretto nie precyzuje dokładnego okresu w szerszym zakresie historii starożytnego Egiptu. Ta niejednoznaczność dała mi swobodę czerpania inspiracji ze wszystkich zachowanych dzieł sztuki z tamtej epoki. W sposób szczególny ujęły mnie bazaltowe kamienne posągi - dzieła sztuki, które „przetrwały” nie tylko jako relikwie, ale jako wyraziste, trwałe formy ekspresji życia. Posągi te są zarówno proste, a jednocześnie cenne i majestatyczne, gładkie jak woda, a przy tym solidnie ugruntowane. Co najważniejsze, ucieleśniają uniwersalne tematy Aidy – zakazaną miłość i poświęcenie.”

Kierownictwo muzyczne obejmie Marcin Nałęcz-Niesiołowski - pochodzący z Gdyni, dyrygent i profesor sztuki, od 2022 Dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi. Za zasługi twórcze został m. in wyróżniony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2004), Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2006) czy Fryderykami za albumy z Koncertem fortepianowym i Fantazją polską Ignacego Jana Paderewskiego (2012) oraz Symphony of Providence Pawła Łukaszewskiego (2016).

Spektakl Aida został objęty Patronatem Honorowym Marszałka Województwa Małopolskiego Łukasza Smółki oraz Patronatem Honorowym Prezydenta Miasta Krakowa Aleksandra Miszalskiego.

Kolejne spektakle: 15, 16, 20, 21, 22, 23 marca 2025 roku.

Szczegóły dotyczące spektaklu są dostępne na stronie: https://opera.krakow.pl/spektakle/aida

REALIZATORZY
Kierownictwo muzyczne | Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Reżyseria, choreografia, reżyseria światła | Giorgio Madia
Scenografia, kostiumy | Domenico Franchi
Przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera | Agnieszka Sztencel
Asystent kierownika muzycznego | Joachim Kołpanowicz
Asystent scenografa | Giulia Bruschi
Inspicjent | Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
Autor plakatu | Julia Słupek

OBSADA
AIDA | Agnieszka Kuk, Oksana Nosatova, Ewa Płonka, Natalia Rubiś
AMNERIS | Monika Ledzion-Porczyńska, Olga Maroszek, Olesya Petrova
RADAMES | Tomasz Kuk, Giorgi Sturua, Dominik Sutowicz
FARAON | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw, Szymon Kobyliński, Remigiusz Łukomski
RAMFIS | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw, Szymon Kobyliński, Remigiusz Łukomski, Rafał Siwek
AMONASRO | Adam Szerszeń, Stepan Drobit, Mikołaj Zalasiński
KAPŁANKA | Zuzanna Caban, Paula Maciołek, Karin Wiktor-Kałucka
POSŁANIEC | Vasyl Grokholskyi, Michał Błocki

OBSADA BALETU
KAPITAN | Yauheni Raukuts, Yauheni Yatskevich
AIDA/AMNERIS | Malika Tokkozhina, Mizuki Kurosawa
RADAMES | Javier Arés Cabeza, Andrea Denei

Źródło:

Materiał nadesłany