Logo
Aktualności

Kraj. Ukazał się wakacyjny numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”, dostępny bezpłatnie online

11.08.2025, 11:55 Wersja do druku

Wakacyjny, podwójny numer ukazuje się z opóźnieniem. O powodach tej sytuacji piszemy w oświadczeniu, w którym przedstawiamy również stanowisko redakcji w sprawie dalszego funkcjonowania „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”.

fot. mat. teatru

Numer otwierają dwa teksty w bloku „Historia polskiego teatru. Konstelacje”: „Choreopolityki i nawiedzone ciała” Alicji Müller poświęcony historii praktyk choreograficznych i ich współczesnym odsłonom w teatrze m.in. Iwony Pasińskiej, Edyty Kozak i Wojciecha Grudzińskiego oraz „Opera w Polsce. Na przecięciu klasy i narodowości” Marcina Boguckiego, podejmujący temat klasowości w historii polskiej opery. Oba artykuły są zapowiedzią polskojęzycznego wydania książki „A History of Polish Theatre” (Cambridge University Press, 2022), która ukaże się w 2026 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W dziale „Kozyra” publikujemy tekst Doroty Sosnowskiej – „Polityka mięsności. O «Piramidzie zwierząt» Katarzyny Kozyry”. Autorka opisuje jedną z najważniejszych prac z nurtu polskiej sztuki krytycznej w kontekście przemian społecznych lat dziewięćdziesiątych.

Na blok „Rewizje” składają się trzy teksty podejmujące refleksję na temat inscenizowania i wystawiania przeszłości oraz historii z różnych punktów widzenia „Zagrajmy chłopstwo jeszcze raz. «Zwrot ludowy» w scenicznych adaptacjach” Witolda Mrozka, „Czy «opiewać współczesne wypadki»?” Marii Makaruk o najnowszych inscenizacjach „Dziadów” oraz „Przeszłość jako powtórzenie. Inspiracje historyczne i ich rola w praktyce reżysersko-dramaturgicznej na przykładzie spektaklu «Arianie»” Beniamina Marii Bukowskiego.

Następnie Dominika Łarionow w tekście „«Teatr jest formą mojego życia». Leszek Mądzik”, wychodząc od ostatniej autorskiej wystawy „Światło i Mrok” (Muzeum Śląskie w Katowicach), syntetycznie analizuje twórczość twórcy Sceny Plastycznej KUL.

W bloku „Aktorki” możemy przeczytać tekst Mileny Gauer „Rola jako przestrzeń performatywna. Strategie dystansu i obecności w pracy aktorki” oraz rozmowę Justyny Nowickiej z Martyną Krzysztofik.

W dziale „Klata w Narodowym” publikujemy z kolei krytyczny komentarz Marcina Kościelniaka do dyrekcji Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.

W dziale „Repertuar” znajdują się recenzje spektakli „Protest kielecki. Do kogo należą Kielce?” w reżyserii Jakuba Skrzywanka, „Sceny z życia pobożnych mieszkańców Waldenburga” w reżyserii Jacka Jabrzyka, „Kobieta samotna” Anny Smolar, „Będzie trzeba, to pójdę na wojnę” Magdy Szpecht, „Nagle, ostatniego lata” Michała Borczucha, „Un-packing”  Katarzyny Kalwat, „Sceny z życia małżeńskiego” Katarzyny Minkowskiej, „French Open” Cezarego Tomaszewskiego oraz „Amoria” Klaudii Gębskiej.

W bloku „Taniec” znalazły się recenzje spektakli „Kocham baletw choreografii Ramony Nagabczyńskiej, „Salon Bizarre” Jakuba Mędrzyckiego, Ilony Gumowskiej, „Hold onto the Wind” w choreografii Moniki Szpunar oraz „Dirty Dancing” w reżyserii Eryka Makohona. Blok zamyka podsumowanie Festiwalu Sakura. IV Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji.

Kolejny blok to „Festiwale”, a w nim podsumowania 29. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontakt w Toruniu oraz 8. Międzynarodowego Festiwalu Open the Door w Katowicach.

Szczególnie bogaty jest w tym numerze dział „Zagranica”. Zuzanna Berendt pisze o spektaklu „The Brotherhood” Caroliny Bianchi; Jan Balbierz recenzuje dwa przedstawienia z Kungliga Dramatiska Teatern w Sztokholmie: „Król Lear” w reżyserii Falka Richtera oraz „Pelikan” Emila Graffmana; Ewa Bal analizuje „Karabakh Memory” w reżyserii Rozy Sarkisian z Maxim Gorki Theater w Berlinie, a Marek Podlasiak „Śmierć Dantona” w reżyserii Franka Castorfa ze Staatsschauspiel Dresden.

Numer zamykają teksty o książkach „Konrad Swinarski. Biografia ukryta” Beaty Guczalskiej oraz „Tort Marcello. Kultury fanowskie w XIX wieku” Agaty Łukszy i nota o książce Martyny Wawrzyniak „Dramaturgia kryzysu”. 

Cały numer dostępny bezpłatnie online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-187-188. 

Publikacja ukazała się przy wsparciu Instytutu Książki w ramach programu wydawniczego Inne Tradycje. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach dotacji celowej Nr 90/DF-VII/2025.

 

Źródło:

Materiał nadesłany

Sprawdź także