Ukazał się 183. numer „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”, dostępny bezpłatnie online.
Cały numer online: https://didaskalia.pl/pl/numer/didaskalia-183
Październikowy numer „Didaskaliów” otwiera artykuł Doroty Sosnowskiej poświęcony relacji twórczości artystki wizualnej Alicji Żebrowskiej z okresem polskiej transformacji ustrojowej. Kolejne dwa teksty, połączone wspólnym hasłem „Teatr z bliska”, dotyczą kwestii reprezentacji scenicznej: Jowita Mazurkiewicz pisze o spektaklach Wiktora Bagińskiego i Czarności, Katarzyna Fazan analizuje „Balkony – pieśni miłosne” i „Emigrantów” Krystiana Lupy.
W bloku zatytułowanym „Pontedera” Małgorzata Jabłońska umieszcza film Anieli Astrid Gabryel „Radical Move” o ostatnich latach działalności Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards w kontekście dynamiki pracy zespołów artystycznych.
Kontynuujemy również cykl „Kalekowanie sztuk performatywnych”. Tym razem Ewelina Godlewska-Byliniak pisze o performansie Aleksandry Skotarek „Nie jestem rośliną” z Teatru 21, Katarzyna Ojrzyńska analizuje praktyki artystyczne Claire Cunningham, a Monika Świerkosz opisuje doświadczenie pracy przy powstawaniu performansu „Lekcja anatomii – rekonfiguracja” Agaty Skwarczyńskiej w krakowskiej Cricotece.
Wśród recenzji znalazły się teksty Izabeli Zawadzkiej o spektaklu „Ep” w reżyserii Agnieszki Jakimiak i Kuby Krzewińskiego, Witolda Mrozka o spektaklu „ahat ilī. Siostra bogów”w reżyserii Anny Augustynowicz, Zuzanny Berendt o performansie choreograficznym „Łys” (kreacja i performans: Ernest Borowski, Ula Dziurdzia, Teresa Fazan, mariia Lemperk, sos k. osowska, Ana Szopa, Szymon Tur), Agaty Skrzypek o „Threesome/Trzy” w choreografii i wykonaniu Wojciecha Grudzińskiego. Blok zamyka recenzja Alicji Stachulskiej ze spektaklu „Wszystko na darmo” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej.
W dziale „Taniec” publikujemy relację Zuzanny Piekarskiej z tegorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Tańca oraz tekst Marcina Miętusa o dwóch spektaklach prezentowanych na Festiwalu Malta w Poznaniu (Il cimento dell'armonia e dell’inventione,choreografia, scenografia i światło: Anne Teresa De Keersmaeker, Radouan Mriziga / Rosas, A7LA5 oraz
Sun & Sea,koncepcja i opracowanie: Rugilė Barzdžiukaitė, Vaiva Grainytė i Lina Lapelytė, reżyseria i scenografia: Rugilė Barzdžiukaitė).Adrianna Joanna Mickiewicz pisze w kolei o choreografiach zaprezentowanych we wrześniu podczas Berlin Art Week.
W dziale „Zagranica” znalazły się omówienia tegorocznych edycji Santarcangelo Festival, Monachijskiego Biennale Nowego Teatru Muzycznego, Ruhrtriennale Festival der Künste oraz recenzja spektaklu „Sancta” w reżyserii Florentiny Holzinger, który wywołał skrajne reakcje publiczności.
Osobny blok tworzą recenzje operowe: Doroty Krzywickiej-Kaindel z premiery „Idioty” Mieczysława Wajnberga w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w Salzburgu oraz Jolanty Łady-Zielke z przedstawienia „Tristan i Izolda” wyreżyserowanego przezThorleifura Örn Arnarssona i wyprodukowanego przez Bayreuther Festspiele 2024.
W części „Festiwale” publikujemy relacje Joanny Targoń z tegorocznej edycji Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku oraz Tomasza Raczka z przegladu Teatr na faktach we wrocławskim Instytucie im. J. Grotowskiego.
Numer zamykają teksty o książkach: Joanna Walaszek recenzuje najnowszą publikację „Polskie przekłady Shakespeare’a w XX i XXI wieku. Zasoby, strategie, recepcja”, a Wojciech Dudzik książkę Jana Michalika „Gawędy o teatrze krakowskim”.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.