Wolność artystyczna, tworzenie autorskiego teatru - to zalety prowadzenia scen prywatnych w Polsce, na które wskazują ich twórcy. Ryzyko prowadzenia tego typu teatrów wiąże się natomiast głównie z niestabilnością finansową; brakiem stałego, wystarczającego dotowania.
W woj. śląskim działa wiele teatrów prywatnych, najwięcej - w Katowicach. Ich losy toczą się różnie - część radzi sobie dobrze, jak Teatr Korez, inne borykają się z trudnościami, jak kończący właśnie działalność na własnej scenie, ale nie działalność artystyczną, katowicki Teatr Rawa. Teatr Gry i Ludzie, mający siedzibę na peryferiach Katowic, działa dzięki sprzedaży przedstawień i działań teatralnych o charakterze komercyjnym; sukcesem są też grane raz w tygodniu w jego siedzibie przedstawienia dla dzieci, gdzie frekwencja sięga 80-90 proc. - Dotacje ze strony samorządu są symboliczne. Rynek teatrów prywatnych jest trudny, ale działamy na nim, bo chcemy mieć coś swojego - powiedział PAP prezes prowadzącego Teatru Gry i Ludzie Stowarzyszenia Ogrody Teatru Maciej Nogieć. Na wolność artystyczną i wolność w ogóle, którą daje praca w teatrze nieinstytucjonalnym wskazują też, jako na główny motyw wybrania takiej drogi, szef