EN
02.05.2022, 11:18 Wersja do druku

Kraj. Przedstawienia, które warto i trzeba zobaczyć

Najlepsze spektakle z Polski będzie można obejrzeć na organizowanych przez samorządy majowych spotkaniach teatralnych w Warszawie i Kaliszu oraz majowo-czerwcowej Klasyce Żywej w Opolu. Pisze Jacek Cieślak w „Rzeczpospolitej”.

fot. mat. organizatora

Ponownie możemy zaprosić publiczność na wszystkie miejsca widowni Teatru Dramatycznego. Selekcji niezmiennie towarzyszyło pytanie czy w spektaklach widać coś z naszej rzeczywistości, niekoniecznie tylko tej, z którą obcujemy w mediach społecznościowych - powiedział Wojciech Majcherek, autor programu 42. Warszawskich  Spotkań Teatralnych, organizowanych przez Teatr Dramatyczny (19-29 maja).

Jak podkreśla Wojciech Majcherek, jest w programie WST najgłośniejsza premiera 2021 roku, czyli „Dziady" Mickiewicza w inscenizacji Mai Kleczewskiej z Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Będzie to pokaz festiwalowy przygotowany specjalnie na scenę Teatru Dramatycznego, gdzie pomieści się scenograficzna replika słynnego ołtarzu Wita Stwosza.

Dominują reżyserki

Anna Augustynowicz pokaże spektakl, którym pożegnała się po 30 latach ze swoją dyrekcją w Teatrze Współczesnym w Szczecinie - „Odlot" według tekstu Zenona Fajfera, groteska na temat katastrofy smoleńskiej. Katarzyna Minkowska z zespołem Teatru Polskiego w Poznaniu przygotowała znakomitą adaptację powieści Marii Kuncewiczowej „Cudzoziemka" - o tym jak młode pokolenia próbuje zerwać traumatyczne relacje rodzinne. Będzie można też zobaczyć laureata Grand Prix Festiwalu Boska Komedia, czyli „Wujaszka Wanię" Czechowa w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej z Ludowego w Krakowie. Ten sam tytuł w pastiszowej, hipsterskiej formie zrealizowali w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima.

Ze Starego Teatru w Krakowie przyjedzie feministyczna reinterpretacja „Halki" Moniuszki w reżyserii Anny Smolar. Teatr im. Kochanowskiego w Opolu przedstawi „Badania ściśle tajne" Wyrypajewa w reżyserii Norberta Rakowskiego, Teatr im. Horzycy w Toruniu zaś autorski spektakl słoweńskiego reżysera Jerneja Lorenci „Biblia: Próba".

Program uzupełni pokaz zapisu „Dziewicy Orleańskiej" Schillera Eweliny Marciniak z Nationaltheater w Mannheim. Gestem solidarności będzie udostępniony online specjalny pokaz sztuki „Złe drogi" znakomitej ukraińskiej autorki Natalii Worożbyt, przygotowany z aktorami Dramatycznego przez Aldonę Figurę.

Ponad stu artystów

O ile Warszawskie Spotkania Teatralne są świętem teatromanów, a także zespołów teatralnych, o tyle najstarszy polski festiwal, czyli Kaliskie Spotkania Teatralne, to miejsce, gdzie o nagrody rywalizują aktorki i aktorzy. 62. już edycja potrwa od 7 do 14 maja. W konkursie udział weźmie ponad stu artystów w aż 14 spektaklach z całej Polski.

Konkursowy prolog odbył się już w Krakowie i był to wyjazd na „Dziady" Mickiewicza w Teatrze im. Juliusza Słowackiego.

- Stacjonarną część KST otworzy „Awantura w Chioggi" z Teatru Wybrzeże w Gdańsku w sobotę 7 maja. W zrealizowanej z rozmachem komedii autorstwa Carlo Goldoniego zobaczymy m.in. Grzegorza Gzyla i Agatę Bykowską - mówi dyrektor festiwalu Bartosz Zaczykiewicz.

Drugiego dnia na Scenie Kameralnej zagrają „młodzi, zdolni" w amerykańskiej komedii „Źli Żydzi" z Gdyńskiego Centrum Kultury: Barbara Liberek, Karolina Bacia, Jan Marczewski i Hubert Paszkiewicz. Tego samego dnia, na Dużej Scenie, wraz z opolskim zespołem w spektaklu „Badania ściśle tajne" w reż. Norberta Rakowskiego wystąpi Katarzyna Herman - zdobywczyni pierwszej nagrody aktorskiej i nagrody publiczności ubiegłorocznej edycji KST.

„Zarazę" na podstawie powieści „Dżuma" zrealizowała islandzka reżyserka Una Thorleifsdottir z zespołem Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach z Joanną Kasperek na czele. Wieczorem rewelacyjne „Tchnienie" z Teatru Narodowego w Warszawie wyreżyserowane przez Grzegorza Małeckiego, laureata nagrody aktorskiej 61. KST.

Teatromani w Kaliszu zobaczą też m.in. Adama Ferencego i Łukasza Lewandowskiego w „Sztuce intonacji" Tadeusza Słobodzianka z Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy.

Na półmetek festiwalu przypadnie „Dom lalki. Część 2" z Teatru Nowego w Zabrzu z główną rolą Magdaleny Waligórskiej-Lisieckiej oraz „Śnieg" Pamuka w koprodukcji teatrów z Krakowa, Warszawy, Katowic i Gdańska, z udziałem znanych z Narodowego Starego Teatru w Krakowie aktorów: Iwony Budner, Juliusza Chrząstowskiego, Szymona Czackiego - z kolejnym laureatem 61. KST, Arturem Święsem.

Finałowy werdykt

W „Wujaszku Wani" z Teatru Ludowego w Krakowie zwraca uwagę Maja Pankiewicz, „Niespodziewany powrót" zaś z Teatru IMKA w Warszawie to aktorski popis Daniela Olbrychskiego i Tomasza Karolaka. Grają ojca i syna, podzielonych aktorską karierą seniora, przybywającego do syna przed próbami „Króla Leara".

Z kolei Teatr Współczesny w Warszawie przedstawi „Kto chce być Żydem?" Marka Modzelewskiego w reżyserii Wojciecha Malajkata (autorzy sukcesu zeszłorocznego „Wstydu", NajBogusławskiego spektaklu 61. KST). Wystąpią m.in. Iza Kuna, Krzysztof Dracz, Andrzej Zieliński oraz kaliszanka Barbara Wypych.

Ostatniego dnia zaś w programie kaliska realizacja „Kim jest pan Schmitt?" z Marcinem Trzęsowskim oraz „Cudzoziemka" z Teatru Polskiego w Poznaniu, w której tytułową rolę gra Alona Szostak.

Werdykt jury poznamy wieczorem w sobotę, 14 maja, na gali zakończenia festiwalu.

Z kolei od 27 maja do 5 czerwca odbędą się Opolskie Konfrontacje Teatralne, będące finałem VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa". Podczas przeglądu pokazane zostanie sześć tytułów: „Balladyna" w reżyserii Konrada Dworakowskiego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu, dwa spektakle z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" (reż. Cezary Tomaszewski) oraz „Dziady" (reż. Maja Kleczew-ska), „Kurka wodna albo urojenie" w reżyserii Igora Gorzkowskiego z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, „Lalka" w reżyserii Radosława Rychcika z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz „Lilia Weneda" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego z Teatru Wybrzeże w Gdańsku.

Tytuł oryginalny

Przedstawienia, które warto i trzeba zobaczyć

Źródło:

„Rzeczpospolita” nr 101, dodatek „Życie Regionów”

Autor:

Jacek Cieślak

Data publikacji oryginału:

02.05.2022