EN

1.03.1962 Wersja do druku

KONFRONTACJE: "NOSOROŻEC" W WARSZAWIE

Autor niniejszego artykułu jest młodym tea­trologiem angielskim,którego praca dyplomo­wa z filologii francuskiej pt. "L'Antitheatre:Le Langage" (Uniw.w Liverpoolu) ukaże się w druku niebawem.

"Nosorożec" jest historią rzeczywistych doświadczeń Ionesco w okresie faszyzacji Rumunii po r.1930. Koledzy jego z różnych sfer stawali się,jeden za dru­gim,faszystami. Z różnych pobudek - takich,jak ambicja,pycha,strach lub po prostu ignorancja - przyjmowali nauki i zasady nazistowskie selon leur gre ou contrę leur gre. Stawali się - według własnych słów Ionesco - podobni do zwierząt,posłusznych rozkazom jakby in­stynktownie,bez odwoływania się do rozumu lub logiki. Należy tylko pomy­śleć o Majdanku lub Oświęcimiu, czy też o Dachau,by docenić nieludzko tragicz­ne cele,do których prowadziło takie podporządkowanie się nazizmowi. Ma się przed sobą widok,który jest jednocze­śnie śmieszny i tragiczny - śmieszny w tym,że ludzie wykształceni mogli przyjmować takie credo polityczne i wy­pełniać je co do joty, tragiczny zaś w niezliczonych cierpieniach,którymi to credo zaciążyło na ludziach. To połączenie drwiny i tragizmu występuje u Ione

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Dialog nr 3

Autor:

Brian Paul Maquire

Data:

01.03.1962

Realizacje repertuarowe