"Natan mędrzec" (1778) Gottholda Ephraima Lessinga to utwór słabo w Polsce znany i rzadko grywany. Zapowiedź jego wystawienia w nowym przekładzie Jacka Burasa i w reżyserii Natalii Korczakowskiej na Scenie przy Wierzbowej u widza świadomego treści i recepcji niemieckiego dramatu mogła budzić nadzieję na problemowy i krytyczny dialog z przedstawioną w nim wizją współistnienia trzech religii. Nastawienie takie wiąże się między innymi z historycznymi dyskusjami wokół dramatu i z jego losem scenicznym. Można tak widzieć tę linię: od oświeceniowego zachwytu nad ideowym przesłaniem "Natana...", mówiącym o zwycięstwie rozumu nad podziałami religijnymi, przez romantyczną dyskusję nad problematycznym dla następnych pokoleń pojmowaniem przez Lessinga sensu asymilacji Żydów, aż do skomplikowanej recepcji XX-wiecznej, naznaczonej dramatycznymi relacjami pomiędzy nacjami i wyznaniami. Dla kształtującego się narodu niemieckiego w wieku XVIII Less
Tytuł oryginalny
Konflikty religijne w krainie cudów i sentymentów
Źródło:
Materiał nadesłany
Didaskalia Gazeta Teatralna nr 2