W dniach 24-25 maja 2012 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa pt. "Dramat i doświadczenie", poświęcona coraz silniej akcentowanemu w teorii dramatu pojęciu doświadczenia. Do wspólnej, interdyscyplinarnej dyskusji nad istotą relacji między tytułową kategorią i jej tekstową reprezentacją zaproszeni zostali przedstawiciele polskich, lecz także zagranicznych środowisk teoretyków i praktyków teatru - pisze Michał Centkowski.
Organizatorem wydarzenia był Zakład Teatru i Dramatu w Instytucie Nauk o Kulturze UŚ. Szeroki zakres zjawisk mieszczących w sobie kategorie stanowiące hasło wywoławcze konferencji sprawił, iż materię rozważań cechowała niezwykła różnorodność. Obok refleksji nad tożsamością podmiotu, sferą doświadczeń granicznych, doświadczania sacrum czy wreszcie kwestią niejednoznacznych uwarunkowań formalnych dramatu, pojawiły się wątki omawiające osobliwe sposoby doświadczania w zmediatyzowanej rzeczywistości technokulturowego konglomeratu. Ważna okazała się zatem - o czym przekonywał dr Wojciech Baluch (UJ) - ewolucja, jakiej ulega proces dramatyzacji doświadczenia w zetknięciu z coraz to nowszymi technologiami medialnymi, dążącymi do zniwelowania dystansu dzielącego nadawcę i odbiorcę na rzecz sensorycznego "zanurzenia" podmiotu w rzeczywistości. Istotny aspekt stanowiła też refleksja nad problemem tożsamości narracyjnej oraz tożsamości podmio