W ostatnich dniach listopada, dokładnie w czterdziestą rocznicę premiery "Wesela" w wykonaniu Teatru Wojska Polskiego lubelski Teatr im. J.Osterwy uroczyście świętował. Dwudniowe uroczystości odbywały się wedle powszechnie wiadomej jubileuszowej etykiety, z przemówieniami, gratulacjami, odznaczeniami, obecnością ważnych gości, bankietem i podsumowaniem zasług, to znaczy wszystkiego, co przy takich okazjach zwykło się poczytywać za zasługi. Zasadniczym punktem owego świętowania była premiera "Wesela" w reżyserii Ignacego {#os#863}Gogolewskiego{/#}. Kiedy teatr sięga po ważną literaturę sceniczną, chciałoby się, aby miał po temu jakiś głębszy, istotny powód, uzasadniający ten gest. Ale powody, jak wiadomo, bywają u nas najczęściej jubileuszowo-świąteczne albo (to może nawet lepsze) żadne. Zasadniczą cechą lubelskiego przedstawienia jest wierność dramatowi albo, ściślej mówiąc, didaskaliom w zakresie wizji
Tytuł oryginalny
Koncept narodowy gaśnie...
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 2