Holoubek jest jeden i ten sam jako Cust w sztuce Bettiego i jako Gotz w sztuce Sartre'a. Będzie grał repertuar klasyczny i współczesny - Szekspira i Moliera, Słowackiego i Krasińskiego, Ibsena i Wyspiańskiego, Camusa i Durrenmatta, Ionesco i Kafkę, zagra każdą rolę z wyjątkiem amantów i hetmanów, każdą rolę, w której będzie chociaż cień dwuznaczności, paradoksu, groteski lub tragizmu, i w każdej z tych ról będzie jeden i ten sam. Lecz nie jest to jedność maniery, jest to jedność psychologiczna, która zostaje zachowana we 'wszystkich wcieleniach. Aktorstwo Holoubka nie jest rezultatem techniki, wynika z bogactwa jego indywidualności, której zasadą psychologiczną jest przemienność, płynność, ucieczka od siebie, gra, komędianctwo. I dlatego Holoubek zagra wszystkich największych komediantów literatury światowej, zagra Hamleta i Ryszarda^ III, Świętoszka, Mizantropa i Don Juana, zagra Figara, zagra... Wiem, że zagra, wyliczam po prostu role, w
Tytuł oryginalny
Komedia wolności
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Literackie nr 27