EN

21.08.1998 Wersja do druku

Komedia o wahaniu

- Coraz częściej ludzie nie potrafią zdecydowanie powiedzieć "tak" lub "nie", wycofują się z podjętych postanowień - mówi Jacek Gąsiorowski, reżyser. - To choroba naszych czasów, w których ludzie chcą czuć opiekuńczą asekurację. Nawet psychiatrzy zajęli się tym zjawiskiem. Ciągłe wrażenie zysków i strat oddala podjęcie ostatecznej, konsekwentnej decyzji. Życie w niezdecydowaniu stało się rodzajem choroby. Jak jednak się okazuje, choroba ta istnieje już od wieków, czego teatralnym odzwierciedleniem jest klasyczna sztuka Lope De Vegi "Pies ogrodnika". Ludzie okłamują się nawzajem, wciskają sobie różne nieprawdy, a okłamywani nieraz chcą wierzyć w kłamstwa. To sama esencja teatru, kiedy ludzie grają nie tylko przed innymi, ale i przed samymi sobą. "Pies ogrodnika" to komedia o wahaniu i nieumiejętności podejmowania decyzji.

Tytułowym "Psem ogrodnika" jest hrabina Diana (Anna Korcz), której postawę trafnie określają słowa Teodora: "Waszmość pani to tak jak pies ogrodnika...nie je i jeść nie pozwala". Postawę tę prezentuje wobec swej dworki Marceliny (Agnieszka Sitek). W Marcelinie zakochany jest Teodor, sekretarz hrabiny (Wojciech Malajkat). Gdy hrabina czyni Teodorowi awanse, ten nie potrafi dokonać wyboru między Marceliną a hrabiną. To historia trójkąta miłosnego, opowiadająca ponadto o próbie społecznego awansu - wyjaśnia reżyser. - Kiedy Teodor zaczyna się orientować, że jego pani darzy go uczuciem, próbuje dzięki temu wspiąć się po szczeblach kariery. Lope de Vega skupia się na pokazaniu nieustannych wahań bohaterów. Stąd bierze początek wiele zabawnych sytuacji. W studiu telewizyjnym zbudowane zostały sale neapolitańskiego domu Hrabiny, XVII - wieczna ulica, gospoda. Dużo czasu zajęła reżyserowi praca nad telewizyjną adaptacją i obsadą sztuki. - Prz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Komedia o wahaniu

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 195

Autor:

Małgorzata Piwowar

Data:

21.08.1998

Realizacje repertuarowe