"Nais" Jeana Philippe'a Rameau w reż. Oliviera Lexy orkiestry Il Giardino d'Amore i "Pocałunek" Bedřicha Smetany w reż. Lindy Keprtovej z Opery im. Janáčka - Teatru Narodowego z Brna, na XXV Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Jarosław Reszka w Expressie Bydgoskim.
Stefan Plewniak i jego orkiestra pokazali "Nais", operę-balet Jeana-Philippe'a Rameau. Wśród zapomnianych instrumentów zabrakło tym razem maszyny wiatrowej, ale były dwa klawesyny i wyróżniająca się długością gryfu teorba - starsza siostra gitary. Czeski romantyzm i francuski barok sąsiadowały na dwóch festiwalowych przedstawieniach. Barok, choć starszy, chyba lepiej trafił do publiczności. "Matowe dźwięki" barokowych instrumentów po dwóch latach powróciły na bydgoski festiwal. Stefan Plewniak i jego międzynarodowa orkiestra Il Giardino d'Amore wcześniej wystawili tu "Zamorskie zaloty" jednego z najbardziej znanych reprezentantów późnego baroku - Jeana Philippe'a Rameau. W poniedziałek zespół pokazał inną operę-balet Rameau - "Nais". Wśród zapomnianych instrumentów zabrakło tym razem maszyny wiatrowej, ale były dwa klawesyny i wyróżniająca się długością gryfu teorba - starsza siostra gitary. Bodaj pierwszy raz na festiwalu miel