Budzić potrzeby, aby je potem zaspokajać. Kiedy komedia Romainsa "Knock czyli triumf medycyny" wchodziła w roku 1923 na scenę, była ilustracją modnych wówczas unanimistycznych teorii autora. Romainsa interesowały zjawiska z zakresu mistyki społecznej, psychozy ogarniające zbiorowość i wytwarzające pewien wspólny stan umysłów. Sprzysiężenie lekarzy przeciwko laikom opiera się, zdaniem Romainsa, na takiej zbiorowej psychozie. Kiedy w parę lat po wojnie Jouvet znów włączył "Triumf medycyny" do swojego stałego repertuaru, grając Knocka jako psychologiczne studium hipokryzji, rzecz była odczytywana przez publiczność jako komentarz do rozpalającego opinię sporu między medycyną francuską i amerykańską. Postać Knocka kojarzono wówczas z głośną osobą doktora Gaylorda Hausera, specjalisty od dietetyki, autora bestsellera 1950 roku pt. "Live longer - live younger". Zygmunt Kałużyński swój świetny "Szkic z dziejów moralności
Tytuł oryginalny
Knock czyli triumf aktora
Źródło:
Materiał nadesłany
?