"Czworokąt" E. Redlińskiego w poprzednim sezonie zrobił na scenach karierę. Ostatnio wystawił sztukę Teatr Polski w Bydgoszczy. Reżyser, Andrzej Walden, i aktorzy zaproponowali sceniczny dyskurs, w którym ścierają się dwie postawy życiowe. Wydobycie na plan pierwszy publicystycznych walorów tekstu nie pozbawiło jednakże przedstawienia humoru, który na scenie bydgoskiej w sposób subtelny ożywia dialogi. Kontrowersja postaci scenicznych dotyczy głównie zagadnienia kontynuacji kultury chłopskiej i kultury robotniczej przez inteligencję, wywodzącą się w prostej linii z tych środowisk. Awans społeczny łączy się w jej wypadku nie tylko ze zmianą sposobu życia i myślenia, ale i niekiedy z wyparciem się swojego rodowodu. Z drugiej strony - u podłoża sporu małżeńskiego w "Czworokącie" leży problem - co z ludowego dziedzictwa godne jest przeniesienia w nową kulturę miejską, będącą już konglomeratem elementów z różnych środowisk, postaw i wpł
Tytuł oryginalny
Klucz do "Czworokątów"
Źródło:
Materiał nadesłany
Trybuna Ludu nr 290