XVII Festiwal Teatralny Kontakt w Toruniu. Pisze Anna R. Burzyńska w Tygodniku Powszechnym.
Program międzynarodowych festiwali to zawsze rezultat subiektywnego i ograniczonego wyboru, trudno więc na jego podstawie wyciągać daleko idące wnioski dotyczące aktualnych tendencji w teatrze. Niezwykle wysoki poziom tegorocznego "Kontaktu" skłania jednak - mimo ogromnej różnorodności estetyk- do poszukiwań wspólnego mianownika dla trzynastu konkursowych spektakli. Z perspektywy całego festiwalu uderza, że w zaskakująco wielu przedstawieniach artyści zadawali pytanie o prawdę, jej wartość i granice. Prawda i kłamstwo życia i teatru stały się przedmiotem rozważań filozoficznych, teologicznych, moralnych, ale też estetycznych, skutkując znakomitym aktorstwem i nowymi formami inscenizacyjnymi. Na tytuł najważniejszego artysty "Kontaktu" bez wątpienia zasłużył łotewski reżyser Alvis Hermanis - nie tylko w związku z zagarnięciem lwiej części nagród festiwalu. Dyrektor ryskiego Teatru Nowego nie poddaje się łatwym klasyfikacjom; jego teatr bywa na