Aktorki z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach twarzami nowej kampanii zachęcającej kobiety do cytologii i mammografii. - Nie chcemy straszyć rakiem, ale pokazać, że badanie może być czymś przyjemnym, ważnym - podkreśla dr Leszek Smorąg, ginekolog onkologiczny z ŚCO.
Dane rzeczywiście są dramatyczne, z miesiąca na miesiąc bada się coraz mniej kobiet. Powodów jest wiele, jednym z nich jest brak promocji badań cytologicznych i mammograficznych. Ministerstwo Zdrowia zdecydowało, że od 2016 roku nie będą już rozsyłane imienne zaproszenia na te badania dla pacjentek. - Bada się zdecydowanie mniej pacjentek - ocenia Dorota Węglińska, koordynatorka mobilnej pracowni Świętokrzyskiego Centrum Onkologii. Wcześniej badało się 40 proc. mieszkanek województwa świętokrzyskiego, teraz - 20 proc. Dlatego ŚCO chce zachęcić pacjentki do wykonywania regularnych badań. W trasę wyjedzie zmieniony cytomammobus. Oklejony jest zdjęciami aktorek z kieleckiego teatru: Beaty Pszenicznej i Teresy Bielińskiej. - Obydwie mają na zdjęciach owoce. Gruszka symbolizuje cytologię, czyli szyjkę macicy, a arbuzy mammografię, czyli piersi. Nie chcemy straszyć rakiem, ale pokazać, że badanie może być czymś przyjemnym, ważnym - podkreśla