Czym jest krytyka? Jaka jest praktyka? . Czy krytyk spełnia wobec muzyki rolę służebną, czy współtwórczą? Czy jego zadaniem jest przede wszystkim ocena powiązanych z muzyką zjawisk, czy dzielenie się z czytelnikiem własną refleksją? Ruchu Muzycznym rozmawiają Dorota Kozińska i Rafał Augustyn.
DOROTA KOZIŃSKA: - Ostatnie spory wokół polskiej krytyki muzycznej skupiły się - moim zdaniem niesłusznie - na jej powinności wobec muzyki współczesnej. Tymczasem krytyk - a z konieczności często tylko sprawozdawca - musi zapanować nad całym bogactwem życia muzycznego, we wszystkich jego przejawach: począwszy od twórczości kompozytorskiej, poprzez analizę tendencji wykonawczych, na relacjonowaniu pojedynczych koncertów skończywszy. Czy krytyk spełnia wobec muzyki rolę służebną, czy współtwórczą? Czy jego zadaniem jest przede wszystkim ocena powiązanych z muzyką zjawisk, czy dzielenie się z czytelnikiem własną refleksją? Innymi słowy: krytyka impresyjna, czy opisowa? RAFAŁ AUGUSTYN: - To jest oczywiście kwadratura koła: idealnie byłoby, gdyby każde wydarzenie było komentowane z trzech, a może czterech perspektyw: krytyka-specjalisty, krytyka-eklektyka (obu fachowców), "wrażliwego odbiorcy", czyli dobrze piszącego eseisty, który byłby repr