26.06.2021, 09:16 Wersja do druku

Katowice. W sobotę na Festiwalu „Open The Door”

Od 23 do 27 czerwca Teatr Śląski zaprasza na 4. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door – dzięki przyjętej formule online z bezpłatnych pokazów mogą skorzystać widzowie z całej Polski.

Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Dziś rozpoczyna się czwarty dzień festiwalu w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano łącznie zaplanowano kilkanaście wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.

Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom bezpłatnie po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl. Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.


fot. mat. organizatora

Program czwartego dnia festiwalu (pełny program na teatrslaski.art.pl)

26 CZERWCA (SOBOTA)
Nowe tytuły dostępne od soboty:
>> TEATR 21 (POLSKA)
CIAŁO W CIAŁO Z MARILYN
Dostęp od 26 czerwca godz. 17.00  do 28 czerwca godz. 17.00
Link do pokazu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania performansu: 1 h
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)

W wideoperformansie „Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę słynnej amerykańskiej aktorki jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanymi z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa i seksualności osób z niepełnosprawnościami. Lektura dzienników Monroe odkrywa obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność? Artystki Teatru 21 wchodzą w grę z postacią Monroe i badają, w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością? Performans „Ciało w ciało z Marilyn” został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.

>> PAŃSTWOWY AKADEMICKI TEATR DRAMATYCZNY „CZERWONA POCHODNIA” (ROSJA)
ONIEGIN
Dostęp od 26 czerwca godz. 19.00  do 28 czerwca godz. 19.00
Link do spektaklu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 2 h 45’
spektakl grany w języku rosyjskim z polskimi napisami
dostępność: język migowy (PJM)

Głośny „Oniegin”, nagrodzony aż w dwóch kategoriach najbardziej prestiżową rosyjską nagrodą teatralną, Złotą Maską, zachwyca nawet najwierniejszych miłośników znanego na całym świecie poematu Puszkina. Inscenizacja Kuliabina zanurzona jest w wewnętrznych myślach bohaterów, w ich nadziejach, rozpaczach, namiętnościach i rozczarowaniach. Jego adaptacja koncentruje się na przeżyciach czwórki głównych postaci: Oniegina, Tatiany, Olgi i Leńskiego. Nie oglądamy wielkich balów, tłumów i wszystkiego, co składa się na puszkinowski obraz rosyjskiego życia. Zostajemy natomiast z intymną historią miłosną, która doskonale pokazuje, że „Eugeniusz Oniegin” to wciąż arcydzieło, które może idealnie rezonować z naszą współczesną rzeczywistością XXI wieku.

Wydarzenie towarzyszące:

>> KOOPERATYWA: FUNDACJA „KONFLIKT”, RESTAURACJA „AMFORA”, TEATR ŚLĄSKI (CZECZENIA, POLSKA)
KUCHNIA KONFLIKTU
Khedi Alieva, Katarzyna Rogowska
26 czerwca (sobota) 14.00–20.00
Restauracja & Coctail Bar Amfora, Katowice, ul. Francuska 1a

Po raz pierwszy na festiwalu zapraszamy na kulinarną kooperatywę i projekt odnoszący się z jednej strony wprost do problemu kryzysu migracyjnego w Europie, z drugiej promujący dziedzictwo kultury niematerialnej – kultury kulinarnej Czeczenii. Warszawska Kuchnia Konfliktu to znane zaangażowane społecznie bistro-sklep oraz przestrzeń do dialogu współtworzona przez uchodźców i uchodźczynie. To miejsce dające kluczowe wsparcie w budowaniu poczucia bezpieczeństwa oraz szansę podzielenia się znakomitą wegetariańską kuchnią. To tu pracę znajdują uchodźcy i uchodźczynie, którzy uciekli do Polski przed wojną i konfliktami. Do Katowic przyjedzie związana z Kuchnią Konfliktu Czeczenka Khedi Alieva, która wraz z szefową kuchni Amfora, Katarzyną Rogowską, będzie przygotowywała dania kuchni czeczeńskiej.
Wydarzenia w trakcie:

>> ROSYJSKI PAŃSTWOWY TEATR „SATYRYKON” im. ARKADIUSZA RAJKINA (ROSJA)
MEWA
dostępne do 26 czerwca do godz. 18.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl | czas trwania spektaklu: 3 h 45’
spektakl grany po rosyjsku z napisami w języku polskim
dostępność: język migowy (PJM)

Moskiewski „Times” po premierze „Mewy” opublikował recenzję określającą spektakl jako niezwykły. Brytyjscy recenzenci chwalili, że tylko Rosjanie mają odwagę zagrać intymną, pełną ciszy sztukę Czechowa z takim teatralnym rozmachem. Bo teatr, artyści i sztuka są głównym motywem w spektaklu Teatru „Satyrykon”. Reżyser przed premierą podkreślał, że jego bohaterowie żyją w fikcyjnym świecie, który determinuje sztuka i teatralność. Teatr jest dla nich ważniejszy niż życie czy miłość, jest substytutem wszystkiego. Przynosi im jednak ból i czechowowską samotność. Szalony spektakl Butusova obfituje w niesamowite zwroty akcji i sceniczne obrazy prezentujące wir twórczości artystycznej i udrękę artysty, który usiłuje znaleźć własny artystyczny język. W obsadzie gwiazdy rosyjskiej sceny: Timofiej Tribuncew czy Agrippina Stieklowa.

fot. mat. organizatora

>> DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
ENTER ACHILLES
dostępne do 26 czerwca godz.19.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl | czas trwania filmu: 48'
film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja

Tuż po wyprzedanej trasie po Europie spektakl „Enter Achilles” (1995) został także zrealizowany w formie filmowej (1996). Lloyd Newson we współpracy z wykonawcami podjął temat stereotypów związanych z męskością. Opierając się na obserwacjach i doświadczeniach, stworzył choreografię, w której klasyczna męska mowa ciała, zachowania i gesty przeradzają się w niemal hipnotyczny taniec. Obserwujemy „zwyczajną sytuację”: kilku mężczyzn w pubie, słuchają hitów z szafy grającej, oglądają mecz, żartują z kuflami w rękach. Ich głupie zabawy podszyte są jednak sporą dawką brutalności oraz przemocy i z każdą minutą bohaterowie ujawniają coraz bardziej mroczne strony męskiej psychiki.

>> DV8 PHYSICAL THEATRE (WIELKA BRYTANIA)
DEAD DREAMS OF MONOCHROME
dostępne do 26 czerwca godz. 20.00
openthedoor.teatrslaski.art.pl | czas trwania filmu: 50'
film bez słów | dostępność: audiodeskrypcja

„Dead Dreams of Monochrome Men” to pierwsze tak obsypane nagrodami przedstawienie budzącej kontrowersje w świecie teatru tańca formacji DV8 Physical Theatre. Punktem wyjścia dla twórców stała się historia Dennisa Nilsena, seryjnego mordercy młodych mężczyzn. U podstaw pracy nad spektaklem leżało również przekonanie, że społeczna homofobia musi pociągać za sobą tragiczne konsekwencje. DV8 wiele swoich spektakli przygotowuje zarówno w wersji scenicznej, jak i filmowej, dlatego też podczas tegorocznej edycji festiwalu zobaczymy dwie spośród ich produkcji przeniesionych na ekran.

>> TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA)
ALICJA 0700
dostępne do 27 czerwca do godz. 23.00
dostęp do interaktywnego słuchowiska online podczas festiwalu: www.alicja.sos.pl
Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.
Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.

>> CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA)
DZIECI SATURNA
Agata Baumgart, Aleksandra Matlingiewicz
dostępne do 27 czerwca do godz. 23.00
hipertekst oraz link do słuchowiska ASMR dostępne podczas festiwalu: dziecisaturna.pl | czas trwania słuchowiska: 47’

Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?

Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza to internetowy hipertekst umożliwiający podróżowanie szlakiem prawdziwych historii bohaterek i bohaterów opowiadających o własnych doświadczeniach. Druga część to słuchowisko ASMR. ASMR (ang. autonomous sensory meridian response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i w innych obszarach ludzkiego ciała. Twórcom zależało na odczarowaniu mrocznej figury Saturna, stąd zaproponowali dla przeciwwagi relaksującą ASMR-ową podróż. W słuchowisku wykorzystany został fragment książki „Odyseja kosmiczna” Arthura C. Clarke’a.

Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci, odtworzenia słuchowiska oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.

>> NOAH JONES (WIELKA BRYTANIA)
BACKGROUND_BOB
międzynarodowy charytatywny projekt artystyczny
Co łączy 12-latka chorującego na porażenie czterokończynowe z ponad 240 artystami na świecie? Przyjaźń, empatia i wspólne dzieła sztuki. Kiedy ojciec Noaha, zwanego Bobem, podczas pierwszego lockdownu w Wielkiej Brytanii znalazł w garażu kawałki kartonów i postanowił, że zainteresuje syna malowaniem na nich, nie przypuszczał, że ich wspólne życie mocno się zmieni, a projekt „Background Bob” stanie się tak popularny, że z trudem będą nadążali z tworzeniem kolejnych prac.
Na kartonach A4 młody Background Bob maluje abstrakcyjne tło, wybierając podsunięty przez ojca kolor farby. Tak przygotowane prace ojciec wysyła do chętnych artystów, którzy kończą obrazki i odsyłają do rodziny. Ta organizuje aukcje prac i aktywnie prowadzi profil projektu na Instagramie. Zebrane fundusze przeznaczone są na wsparcie oddziału dziecięcego w Essex, który odegrał ogromną rolę w życiu i opiece nad chłopcem. Akcja stała się tak popularna, że młodemu artyście i jego ojcu poświęcono specjalną wystawę i książkę.
Na prośbę Festiwalu „Open The Door” Bob przygotował tła, które już dotarły do Katowic. Zgodnie z ideą projektu zamierzamy zaprosić do dokończenia prac artystów z Polski. Zachęcamy do śledzenia efektów tej akcji w naszych mediach społecznościowych, a także do zaglądania na profil @Background_Bob.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne