Od 23 do 27 czerwca Teatr Śląski zaprasza na 4. Edycję Międzynarodowego Festiwalu Open The Door – dzięki przyjętej formule online z bezpłatnych pokazów mogą skorzystać widzowie z całej Polski.
Zostań w domu, ale zagość w TEATRZE! Dziś rozpoczyna się piąty dzień festiwalu w Teatrze Śląskim, podczas którego zaplanowano łącznie zaplanowano kilkanaście wydarzeń. Propozycje repertuarowe dostępne są m.in. z audiodeskrypcją, językiem migowym (PJM), napisami dla Głuchych. W programie znaleźli się artyści z Polski, Włoch, Rosji, Niemiec, Izraela, Wielkiej Brytanii.
Czwarta edycja festiwalu realizowana jest w formule online, a wszystkie propozycje prezentowane są widzom bezpłatnie po zalogowaniu na platformie openthedoor.teatrslaski.art.pl.
Międzynarodowy Festiwal potrwa do 27 czerwca 2021. Wydarzenie jest możliwe dzięki wsparciu zarówno ze strony Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Funduszu Wsparcia Kultury ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, jak i dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
Poniżej program piątego dnia festiwalu (pełny program na teatrslaski.art.pl)
27 CZERWCA (NIEDZIELA)
Nowe tytuły dostępne od niedzieli:
>> STUDIO teatrgaleria (POLSKA)
KONIEC Z EDDYM
spektakl dostępny od 27 czerwca godz. 12.00 do 28 czerwca godz. 12.00
Link do spektaklu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 2 h 20’
dostępność: język migowy (PJM)
Spektakl Anny Smolar zainspirowany autobiograficzną, debiutancką powieścią „Koniec z Eddym” Édouarda Louisa przygląda się doświadczeniu systemowego ucisku i stawia pytanie o lojalność wobec korzeni i klasy społecznej. Pojawiają się wątpliwości: Czy masz prawo opuścić swoją rodzinę? Czy masz prawo uciec z miejsca, w którym się wychowałeś? Czy masz prawo porzucić siebie? W świecie opisanym przez Louisa nie ma jednak ani miejsca na inność, ani na okazywanie słabości. Każdy objaw delikatności, ambicji czy marzeń o czymś więcej i byciu kimś innym znika pod ciężarem zmordowanych ciał i czerwonych cegieł, które razem tworzą scenerię małego miasteczka. Powrót Édouarda do historii dorastającego w biednej, robotniczej rodzinie Eddy’ego jest gestem emancypacyjnym. Służy wymazaniu tej osoby, która doświadczyła prześladowania i braku akceptacji ze strony otoczenia. Édouard dokonuje wymazania, aby móc napisać swoją opowieść od nowa.
>> BATSHEVA DANCE COMPANY (IZRAEL)
YAG (wersja filmowa)
spektakl dostępny od 27 czerwca godz. 17.00 do 28 czerwca godz. 17.00
link do spektaklu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 46’
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)
uwaga: w spektaklu pojawia się nagość
W „YAG” Ohada Naharina, pierwszej produkcji Batshevy zaadaptowanej specjalnie na potrzeby dużego ekranu, Naharin używa języka filmowego, by przekazać swoją pracę zarówno jako reżysera, jak i choreografa. Brak tradycyjnej sceny, zastąpionej teraz przez filmowe kadry, stwarza nowy rodzaj dialogu między tancerzami a oglądającymi. Produkcja „YAG” miała swoją sceniczną premierę ponad 20 lat temu i wróciła ponownie na afisz w 2016. Realizacja filmowej wersji z 2020 roku była możliwa dzięki pandemicznemu projektowi „Batsheva Extension”, którego celem było poszerzenie repertuarowej działalności zespołu o formułę online. Produkcję filmową wraz z Naharinem współtworzyła Roee Shalti, która regularnie filmuje i dokumentuje pracę Batsheva Dance Company. Prezentowane na festiwalu „YAG” można uznać za taneczne studium o rodzinie traktowanej jako swoisty system, w którym każda z jednostek wpływa na wszystkich pozostałych członków, a zmiana w jednym elemencie misternej międzyludzkiej układanki powoduje zawsze zmianę i konsekwencje dla wszystkich.
>> THALIA THEATER (NIEMCY)
BOKSER (DER BOXER)
spektakl dostępny od 27 czerwca godz. 19.00 do 28 czerwca godz. 19.00
link do spektaklu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania: 2 h
spektakl grany w języku niemieckim z polskimi napisami
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)
„Bokser” – pod takim tytułem na niemieckim rynku ukazał się bestseller Szczepana Twardocha (w Polsce „Król”) i pod takim szyldem powieść trafiła na scenę w Hamburgu, na której spektakl wyreżyserowała Ewelina Marciniak. To kolejna inscenizacja prozy Twardocha przygotowana przez reżyserkę – zaczynała tę sceniczną przygodę od głośnej prapremiery „Morfiny” w Teatrze Śląskim granej w przestrzeni Szybu Wilson. Adaptacja Jarosława Murawskiego przy współudziale reżyserki „Boksera” odbiega od oryginału powieści. „Sięgnęłam po powieść Twardocha, aby opowiedzieć o warunkach, w których wybucha zło, rodzące poczucie przewagi nad ofiarami. Przemoc nie jest przypisana do żadnej nacji, nie jest cechą jedynie niektórych narodów, a więc w tym sensie ta historia nie jest ani polska, ani żydowska czy niemiecka, lecz uniwersalna" – wyjaśniała Marciniak. W spektaklu nie sposób oderwać oczu od charyzmatycznego żydowskiego boksera Jakuba Szapiro w doskonałej kreacji Sebastiana Zimmlera, jednocześnie Marciniak zadbała o równowagę między męskimi postaciami a kobietami, które w kreowanym przez nią teatralnym świecie mają potężną moc sprawczą.
Wydarzenia w trakcie:
>> TEATR 21 (POLSKA)
CIAŁO W CIAŁO Z MARILYN
Dostęp do 28 czerwca godz. 17.00
Link do pokazu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania performansu: 1 h
dostępność: audiodeskrypcja | język migowy (PJM)
W wideoperformansie „Ciało w ciało z Marilyn” aktorki Teatru 21 Maja Kowalczyk i Aleksandra Skotarek wcielają się w postać Marilyn Monroe. Gest sięgnięcia przez aktorki Teatru 21 po figurę słynnej amerykańskiej aktorki jest grą z wyobrażeniami i oczekiwaniami widzów związanymi z postrzeganiem kobiecości, aktorstwa i seksualności osób z niepełnosprawnościami. Lektura dzienników Monroe odkrywa obraz artystki bardzo świadomej, zgłębiającej techniki aktorskie, poetki i intelektualistki, co pozornie nie mieści się w wizerunku seksbomby. A czy w wizerunku tym jest miejsce na chorobę lub niepełnosprawność? Artystki Teatru 21 wchodzą w grę z postacią Monroe i badają, w jaki sposób postrzegane jest ciało niepełnosprawne w społeczeństwie. Jakie są granice między normą i nienormatywnością, ludzkim i nie-ludzkim, męskością i kobiecością? Performans „Ciało w ciało z Marilyn” został zamówiony przez Sašę Asentića w ramach projektu „DIS- is not included”. Wydarzenie ufundowano ze środków Departamentu Kultury i Europy Senatu Miasta Berlina. Miało ono swoją premierę w lutym 2021 r. w Sophiensæle w Berlinie.
>> PAŃSTWOWY AKADEMICKI TEATR DRAMATYCZNY „CZERWONA POCHODNIA” (ROSJA)
ONIEGIN
Dostęp do 28 czerwca godz. 19.00
Link do spektaklu: openthedoor.teatrslaski.art.pl
czas trwania spektaklu: 2 h 45’
spektakl grany w języku rosyjskim z polskimi napisami
dostępność: język migowy (PJM)
Głośny „Oniegin”, nagrodzony aż w dwóch kategoriach najbardziej prestiżową rosyjską nagrodą teatralną, Złotą Maską, zachwyca nawet najwierniejszych miłośników znanego na całym świecie poematu Puszkina. Inscenizacja Kuliabina zanurzona jest w wewnętrznych myślach bohaterów, w ich nadziejach, rozpaczach, namiętnościach i rozczarowaniach. Jego adaptacja koncentruje się na przeżyciach czwórki głównych postaci: Oniegina, Tatiany, Olgi i Leńskiego. Nie oglądamy wielkich balów, tłumów i wszystkiego, co składa się na puszkinowski obraz rosyjskiego życia. Zostajemy natomiast z intymną historią miłosną, która doskonale pokazuje, że „Eugeniusz Oniegin” to wciąż arcydzieło, które może idealnie rezonować z naszą współczesną rzeczywistością XXI wieku.
>> TEATR USTA USTA REPUBLIKA (POLSKA)
ALICJA 0700
dostępne do 27 czerwca do godz. 23.00
dostęp do interaktywnego słuchowiska online podczas festiwalu: www.alicja.sos.pl
Chcąc pokazać oryginalne zjawiska z pogranicza działań teatralnych realizowanych w sieci, sięgamy do projektu „Alicja 0700” z 2005 roku. Na wiele lat wcześniej, zanim pandemia wywołała erupcję projektów online dla widzów, powstał pierwszy polski spektakl odbywający się w wirtualnej przestrzeni sieci telefonicznej, udostępniony następnie w 2008 r. w wersji internetowej. Inspiracją „Alicji 0700” była „Tybetańska księga umarłych”, zbiór porad szeptanych do ucha osobie zmarłej, której dusza wędruje w zaświatach, narażona na możliwość ponownych narodzin.
Historia Alicji, jej Brata i pana Doktora (postaci interaktywnego słuchowiska) to łamigłówka – jedna z wielu, jakich możemy się stać uczestnikami, a proces jej rozwiązywania to złudzenie podejmowania logicznych decyzji. Odbiorca przedstawienia wirtualnie „łączy się” ze spektaklem pod wskazanym przez teatr adresem i słuchając historii, za pomocą klawiatury numerycznej podejmuje w imieniu bohaterów decyzje, od których zależy przebieg akcji.
>> CENTRUM REZYDENCJI TEATRALNEJ SCENA ROBOCZA (POLSKA)
DZIECI SATURNA
Agata Baumgart, Aleksandra Matlingiewicz
dostępne do 27 czerwca do godz. 23.00
hipertekst oraz link do słuchowiska ASMR dostępne podczas festiwalu: dziecisaturna.pl | czas trwania słuchowiska: 47’
Tygodniowo dwoje lub nawet troje nastolatków i młodych dorosłych ginie w wyniku podjętej, skutecznej próby samobójczej. „Dzieci Saturna” to artystyczny projekt dokumentalny o zaostrzającym się kryzysie zdrowia psychicznego wśród młodych ludzi. Celem było zrozumienie, co ich pcha w otchłań, z której – jak im się zdaje – jedynym ratunkiem jest rezygnacja z życia. Inspiracją dla projektu jest figura Saturna – w zachodniej astrologii utożsamiana z melancholią i stanami depresyjnymi, w mitologii Saturn jest natomiast patronem cierpiących na utratę chęci do życia. Dzisiejsza rzeczywistość, którą współtworzymy, niczym Saturn pożera własne dzieci. Jak możemy je uratować?
Projekt składa się z dwóch części. Pierwsza to internetowy hipertekst umożliwiający podróżowanie szlakiem prawdziwych historii bohaterek i bohaterów opowiadających o własnych doświadczeniach. Druga część to słuchowisko ASMR. ASMR (ang. autonomous sensory meridian response) to zjawisko przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi i w innych obszarach ludzkiego ciała. Twórcom zależało na odczarowaniu mrocznej figury Saturna, stąd zaproponowali dla przeciwwagi relaksującą ASMR-ową podróż. W słuchowisku wykorzystany został fragment książki „Odyseja kosmiczna” Arthura C. Clarke’a.
Zachęcamy do eksploracji hipertekstu umieszczonego w sieci, odtworzenia słuchowiska oraz zapraszamy na dyskusję online 25 czerwca o godz. 16.30. Udział w niej wezmą twórczynie projektu oraz Lucyna Kicińska – pedagożka i trenerka, koordynatorka Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Tematem będą kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz samobójstwa, które nasiliły się w czasie pandemii.
>> NOAH JONES (WIELKA BRYTANIA)
BACKGROUND_BOB
międzynarodowy charytatywny projekt artystyczny
Co łączy 12-latka chorującego na porażenie czterokończynowe z ponad 240 artystami na świecie? Przyjaźń, empatia i wspólne dzieła sztuki. Kiedy ojciec Noaha, zwanego Bobem, podczas pierwszego lockdownu w Wielkiej Brytanii znalazł w garażu kawałki kartonów i postanowił, że zainteresuje syna malowaniem na nich, nie przypuszczał, że ich wspólne życie mocno się zmieni, a projekt „Background Bob” stanie się tak popularny, że z trudem będą nadążali z tworzeniem kolejnych prac.
Na kartonach A4 młody Background Bob maluje abstrakcyjne tło, wybierając podsunięty przez ojca kolor farby. Tak przygotowane prace ojciec wysyła do chętnych artystów, którzy kończą obrazki i odsyłają do rodziny. Ta organizuje aukcje prac i aktywnie prowadzi profil projektu na Instagramie. Zebrane fundusze przeznaczone są na wsparcie oddziału dziecięcego w Essex, który odegrał ogromną rolę w życiu i opiece nad chłopcem. Akcja stała się tak popularna, że młodemu artyście i jego ojcu poświęcono specjalną wystawę i książkę.
Na prośbę Festiwalu „Open The Door” Bob przygotował tła, które już dotarły do Katowic. Zgodnie z ideą projektu zamierzamy zaprosić do dokończenia prac artystów z Polski. Zachęcamy do śledzenia efektów tej akcji w naszych mediach społecznościowych, a także do zaglądania na profil @Background_Bob.