11.03.2000 Wersja do druku

Kamienie i cukierki Rozmowa z Krystianem Lupą, reżyserem i scenografem teatralnym

Krystian Lupa. ur. w 1943 r. w Jastrzębiu. W 1969 r. ukończył Wydział Grafiki na krakowskiej ASP, a w 1976 r.- Wydział Reżyserii PWST w Krakowie
Teatrze w Krakowie, Teatrze Polskim we Wrocławiu i Teatrze Dramatycznym w Warsza­wie. Autor przedstawień m.in. "Kalkwerk", "Immanuel Kant", "Lunatycy", "Człowiek bez właściwości", "Dama z jednorożcem", "Kuszenie cichej Weroniki". "Bracia Karamazow". Prezentował swoje spektakle w Anglii, Francji, Szwecji. Szwajcarii, Rosji. Włoszech. W najbliższym czasie weźmie udział w festiwa­lach w Bonn, Wiedniu, Moskwie i Nancy.
Niedorozwój ducha zaczyna zagrażać dużej części naszego społeczeństwa, skazanej przez coraz bardziej radykalną specjalizację i wymagania cywiliza­cyjne na swego rodzaju infantylizm. Kultura porywa tylko najsilniejszych, a reszta nie bierze w niej udziału, zachowując całkowitą bierność.

Rok temu odniósł pan w Paryżu sukces z przedstawieniem "Lunatyków". Krytyka uznała to za najważniejsze zagraniczne wy­darzenie teatralne prezentowane na sce­nach francuskich w ubiegłym sezonie. Nie­dawno był pan w Paryżu po raz drugi, tym razem z "Braćmi Karamazow", którymi za­chwycili się wszyscy, z Peterem Brookiem włącznie. Co oni takiego ważnego widzą w pańskim teatrze? -Może widzą inaczej, jakby na nowo to, co im bliskie? Człowiek czuje się w swojej kul­turze trochę jak w gorsecie, który w momen­cie kryzysu zaczyna męczyć i uwierać. Wte­dy pojawia się potrzeba doświadczenia obcości i to działa odświeżająco. Może oba przedstawienia jak i obie powieści zawiera­ją w sobie jakąś duchową egzotykę? "Luna­tycy" bulwersują odmienną perspektywą spojrzenia. Myślę, że książka ta, zbyt trudna w okresie, kiedy się pojawiła, dopiero dziś staje się porażająco aktualna. Natomiast Do­stojewski, nie mniej przenikliwie niż ludzie Zach

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Polityka nr 11

Data:

11.03.2000

Realizacje repertuarowe