EN

27.05.2006 Wersja do druku

Kafka jak Golem

Doktor Franz Kafka podejmuje życiową decyzję. Porzuca urzędniczą posadę. Z żydowskim teatrem, goszczącym w Pradze, wraca do Warszawy. W jego nowym spektaklu ma zagrać Golema. O przygotowaniach do tego przedstawiania opowiada sztuka "Amszel Kafka", którą we wrocławskim Teatrze Kameralnym reżyseruje Paweł Passini.

Sztuka "Amszel Kafka" Tomasza Gwincińskiego i Pawła Passiniego przedstawia fikcyjną historię. Kafka nie dojechał nigdy do Warszawy, mimo że było to jedno z jego największych marzeń (podobnie jak podróż do Palestyny). W dramacie przenikają się fikcja i wydarzenia autentyczne. Autorzy skorzystali m.in. z kafkowskich "Dzienników", Gustawa Janoucha "Rozmów z Kafką", mnóstwa wskazówek udzielił im dr Tomasz Waszak z uniwersytetu w Toruniu, znawca twórczości autora "Procesu". Co jest prawdą? Kafka rzeczywiście poznał w Pradze grupę żydowskich aktorów z Warszawy i mocno zaprzyjaźnił się z jednym z nich - Icchakiem Lewim. To on zainteresował pisarza żydowskim mistycyzmem i chasydyzmem, który najpełniej rozwinął się na ziemiach polskich. To okazja do pokazania, jak bohater wrocławskiego przedstawienia, młody Amszel (to hebrajskie imię głównego bohatera) Kafka, próbuje określić swój stosunek do religii i do tradycji. - W rzeczywistości Kafk

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Przygotowania do premiery "Amszela Kafki" w Teatrze Polskim

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza - Wrocław nr 123

Autor:

Tomasz Wysocki

Data:

27.05.2006