Teatr im Norwida zaprasza na jubileuszowy 40. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w dniach 7- 9 lipca.
To jedyna tak wielka impreza organizowana w sezonie letnim, dla miasta, regionu, tysięcy turystów przebywających w Karkonoszach a także mieszkańców województwa na co dzień niezwiązanych z regionem. Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych specjalnie przyjadą – z kraju i zagranicy – będą mieli w czym wybierać.
PROGRAM
7 lipca 2023 (piątek)
godz. 19:00 – Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006 – Polska „MOC 40 - tki"
WIDOWISKO WĘDROWNE – PARADA OD KOŚCIOŁA PW. PODWYŻSZENIA KRZYŻA ŚWIĘTEGO
godz. 20:15 – UROCZYSTE OTWARCIE 40. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH NADANIE IMIENIA FESTIWALU ALINY OBIDNIAK
godz. 20:30 – Andy Spigola – Włochy – „BOATOO”
godz. 21:30 – Kolektyw KEJOS – Polska – "EPITAFIUM BŁAZNA"
8 lipca 2023 (sobota)
godz. 17:00 – Cichy Teatr – Polska – „KUCHNIA PANA LULKA”
godz. 18:00 – Andy Spigola – Włochy – „BOATOO”
godz. 19:00 – Kamil Żongler Malecki – Polska – „OGNIOWA WALIZKA SHOW”
godz. 19:45 – Teatr Formy – Polska – „BABEL”
godz. 21:00 – Blackout Paradox – Czechy – "SHAMANIAC”
godz. 21:45 – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „HIOB”
9 lipca 2023 (niedziela)
godz. 16:00 – Kamil Żongler Malecki – Polska – „OTWARTA STREFA CYRKOWA”
godz. 17:00 – Teatr Nikoli – Polska – „KSIĘŻYCOWA DROGA”
godz. 18:00 – Teatr Czerwona Walizka – Polska – „TU I TERAZ PLUS 40 PLUS”
godz. 19:00 – Teatr Formy – Polska – „TRZY OBLICZA SALVADORA DALI”
godz. 20:30 – Teatr Klinika Lalek – Polska – „POEMAT O SŁOŃCU I KSIĘŻYCU”
godz. 21:45 – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „GLORIA”
Interdyscyplinarna Grupa Teatralna Asocjacja 2006 – Polska „MOC 40-TKI” - WIDOWISKO WĘDROWNE
Andy Spigola - Włochy „BOATOO”
Podążaj za Domenico - ekscentryczną, zdezorganizowaną i hałaśliwą postacią, miłośnikiem magii, tańca i wzrostu, który z nieprawdopodobnymi wyczynami na granicy idiotyzmu i odwagi zabierze Cię w kolorowy i absurdalny świat, w którym jest tylko jedno hasło: Boato! Spektakl w ciągłej transformacji, który łączy teatr uliczny, klauna i osobiste badania nad wykorzystaniem szczudła i wzrostu jako wyzwania.
Boato został wystawiony na najpiękniejszych włoskich placach oraz na Międzynarodowym Festiwalu Cyrku Współczesnego "Cirk Fantastic"
Kolektyw KEJOS – Polska "EPIFATIUM BŁAZNA"
Co musieli robić aktorzy czasów elżbietańskich, by zdobyć i utrzymać uwagę widza, który gotów był rzucić w wykonawcę kamieniem, gdy ten wydawał mu się zbyt nudny? Jakich oprócz deklamacji tekstu użyć strategii teatralnych, by przekazać żądnej rozrywki publice bardziej złożoną treść? Co by było, gdyby za wystawienie sztuk Szekspira zabrał się błazen?
„Epitafium Błazna” to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią Szekspirowskiego błazna.
Bazując na tym, co „pomiędzy tekstem”, Kolektyw KEJOS snuje nową opowieść rozpiętą między odwiecznymi problemami a współczesnością. Spektakl ujawnia efekty eksperymentu artystycznego, badającego relacje między teatrem a nowym cyrkiem.
Kolektyw KEJOS to grupa artystów, która w swej pracy skupia się nad wykorzystaniem technik cyrkowych jako środka wyrazu równorzędnego z innymi formami performatywnymi, takimi jak: teatr, taniec, muzyka czy multimedia. W odróżnieniu od tradycyjnego cyrku pokazy Kolektywu stanowią nie tylko serię sztuczek, ale i spójną wypowiedź artystyczną.
Cichy Teatr – Polska „KUCHNIA PANA LULKA”
Kuchnia Pana Lulka to opowieść o Kucharzu, który w kuchni ma nieznośnego pomocnika. Szczur - bo o nim tu mowa zadomowił się w zakamarkach restauracji i ani myśli się wyprowadzić. Czy jego obecność pogrąży interes, czy może uratuję Pana Lulka przed bankructwem?
O tym dowiecie się oglądając spektakl.
Uliczny spektakl " Kuchnia Pana Lulka" jest połączeniem klaunady z teatrem lalek. Adresowany jest do dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Kamil Żongler Malecki – Polska - „OGNIOWA WALIZKA SHOW”
"Ogniowa Walizka Show" - uliczne show ogniomistrzowskie, czyli autorski program uliczny oparty na ogniu oraz stałej relacji z widzem.
Teatr Formy - Polska „BABEL”
„Babel” dotyczy, może najbardziej niezwykłego dzieła w historii architektury – wieży Babel. Biblijna budowla jest bowiem – wedle intencji twórców – metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji.
Blackout Paradox – Czechy – "SHAMANIAC”
Blackout Paradox zaprasza cię poza świat ludzi, jaki znasz. Poprzez taniec, marzenia, pasję i walkę dusza szamana wyrusza ku samopoznaniu i doświadcza osobistych doświadczeń poza tą rzeczywistością. Taneczne akrobatyczne pokazy ognia, luźno inspirowane szamanizmem i mistycyzmem. Oryginalne narracyjne kostiumy, maski i nietradycyjne rekwizyty przeciwpożarowe w połączeniu z wyszukaną choreografią dostarczą niepowtarzalnych wrażeń wizualnych.
Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „HIOB”
Widzowie staną się świadkami szczęścia i dramatu Hioba – utraty majątku, śmierci dzieci. Pojawi się chór żałobników, który mimo Hiobowej rozpaczy głosi jednak nadzieję: “wiarę umacniaj i kaj się, i tylko tak oczyścisz duszę”. Jutowe kostiumy wzbogacają tkaniny białe, czerwone czy czarne wzmacniając dramaturgię akcji.
Teatr Woskresinnia najpierw stworzył spektakl sceniczny w z tekstami Karola Wojtyły. Przedstawienie zachwycało śpiewem stylizowanym na cerkiewny. Później powstało widowisko plenerowe. Z intymnego spektaklu w przestrzeni zamkniętej, poruszającego i wzruszającego pozostaje jedynie opowieść wzbogacona w widowiskowe środki teatralne i przemieniona w wielkie widowisko. Także tutaj idea przedstawienia dotyka relacji między Bogiem a człowiekiem – linearnej zależności kiedy Bóg daje i Bóg zabiera. Dla XIX-wiecznego francuskiego pisarza Gustawa Flauberta biblijna Księga Hioba była najpiękniejszym poematem świata. Wcześniej poruszyła mocno Woltera i Byrona.
W podobnej tonacji o swoim żalu do Boga pisał nasz Jan Kochanowski w Trenach. Współczesny francuski pisarz i filozof Francoise Chirpaz w swojej interpretacji tego dzieła dał podtytuł Poemat nadziei, bo jego zdaniem owa księga sprawia, że „zatrzymujemy się nad przepaścią rozpaczy. Hiob Karola Wojtyły w interpretacji Jarosława Fedoryszyna akcentuje ponadczasowość starotestamentowej historii.
Kamil Żongler Malecki – Polska - „OTWARTA STREFA CYRKOWA”
Otwarta Strefa Cyrkowa dla dzieci i dorosłych jest zorganizowaną przestrzenią, punktem festiwalowym gdzie udostępnione są rekwizyty cyrkowe dla każdego, kto chce spróbować cyrkowego rzemiosła. Wraz ze wsparciem instruktorów każdy może spróbować czegoś nowego.
Teatr Nikoli – Polska – „KSIĘŻYCOWA DROGA”
Jeśli czegoś bardzo pragniemy, cały wszechświat potajemnie nam sprzyja. Marzenia są bowiem jak księżyc niby daleko, a jednak na wyciągnięcie ręki. Nie możemy go zatrzymać, ale możemy za nim podążać, a doprowadzi nas tam, gdzie w głębi serca chcemy dotrzeć.
„Księżycowa droga” to zaskakująca wędrówka dwóch oryginalnych postaci. Nie jest to jedynie wyprawa po świecie, ale też podróż w głąb siebie. Podczas spektaklu stajemy się świadkami poruszającej pogoni za marzeniami. I chociaż owe marzenia bywają różne; świadczą o pragnieniu poznawania świata i tego, co wydaje się być nieosiągalne. Przedstawienie adresowane jest do szerokiego grona odbiorców. Każdy interpretuje je na swój sposób. Jednak niezmienne jest to, że sztuka oddziałuje na ludzką wrażliwość, porusza wyobraźnię, a proste przedmioty nabierają w niej nowego, symbolicznego sensu.
Teatr Czerwona Walizka – Polska „TU I TERAZ PLUS 40 PLUS”
Rufi Rafi tak jak MFTU obchodzi swoją 40-tkę. Mając więc już niemały bagaż doświadczeń celebruje każdy moment. W życiu piękne są tylko chwile, dlatego spektakl jednego klauna dzieje się w tym wyjątkowym miejscu i z tą wyjątkową publicznością. Nie zabraknie specjalnych gości z muzyką na żywo. Szkielet spektaklu zbudowany na ulotnych doświadczeniach i paradoksach życia codziennego będzie wypełniony urodzinowymi niespodziankami oraz sentymentalnymi wspomnieniami z festiwalu w Jeleniej Górze.
Teatr Formy – Polska „TRZY OBLICZA SALVADORA DALI”
Artyści przywołują słynne obrazy żyraf, topniejących zegarów, człowieka złożonego z szuflad, ekscentrycznych kobiet czy dzikich zwierząt, które stały się znakiem firmowym artysty. Pojawią się także nawiązania do innych przejawów jego twórczości oraz kilka motywów zaczerpniętych z jego ekscentrycznego życia. Przedstawienie obfituje w poruszające się, efektowne, żywe instalacje.
Twórców interesuje Dali jako człowiek, który tworzył, odnosił sukcesy i żył "ponad stan", w przeciwieństwie do wielu malarzy i twórców jego czasu. Ten opływający w fortunę i prestiż artysta, był jednocześnie w codziennym życiu bardzo nieporadny, zdany kompletnie na mecenat i przewodnictwo swojej żony Gali.
Autorzy spektaklu zadają sobie i widzom, kilka ważnych pytań, dotyczących naszej egzystencji m.in pytanie o granice wymiaru czasu, fantomy realności, które pojawiają się w naszym codziennym życiu, czy granicę iluzji, marzeń i złudzeń, w które pragniemy wierzyć.
Klinika Lalek - Polska „POEMAT O SŁOŃCU I KSIĘŻYCU”
Sztandarowy spektakl Teatru Klinika Lalek – wielobarwna baśń z udziałem machin grających i jeżdżących, lalek, dzieci, aktorów w kostiumach, wreszcie to ogromne, plenerowe widowisko wśród symbolicznych płonących mandali ognia – opowiadające o odwiecznym układzie sił w kosmosie. „Poemat… to show, który polega na próbie ukazania sił panujących w kosmosie. Sił, których nie oceniamy, a jedynie dostrzegamy, przypominamy i przedstawiamy”.
Baśń (bo tak jest określany ten spektakl) opowiada „o słońcu i księżycu, o kobiecie i mężczyźnie, o jing i jang i o początku oraz końcu, do którego docieramy na grzbiecie tęczowego smoka”. Przestrzeń przedstawienia budują aktorzy w długich, czarnych pelerynach. Są to malarze przestrzeni, którzy kreują sceniczną rzeczywistość i usypują z trocin mandalę, tym samym budując niesamowity obraz wszechświata. Siłą sprawczą, początkiem i przyczyną akcji spektaklu są dwie młodziutkie istoty – Księżniczki Słońca i Księżyca, które symbolizują praźródło wschodów i zachodów słońca. Natomiast Słońce jest mężczyzną w złotym stroju i w promiennym pióropuszu, który przeobraża się w Białego Ptaka z jedwabnymi skrzydłami. Księżycem jest zaś tajemnicza kobieta w czerni i z księżycowym nakryciem głowy, która posiada swoją magiczną Machinę Nocy. Kobietę i Mężczyznę prezentują ogromne, trzy i półmetrowe lalki.
W spektaklu bierze udział jeszcze jeden pojazd – dwukołowa riksza, która zmienia się w ‚kryształową lokomotywę’, a także ogromny tęczowy smok ziejący ogniem. Obraz spektaklu jest dopełniany przez zespół muzyczny oraz ciekawą drewnianą konstrukcję która generuje rytmiczne dźwięki. Jest to sztandarowy spektakl Teatru Klinika Lalek z udziałem dużych lal, masek i ruchomych instalacji z muzyką wykonywana na żywo przez Maestra Włodzimierza Kiniorskiego.
Poemat o Słońcu i Księżycu to kontynuacja tematu spektaklu Baśń o Bramach Kresu i Krainie Krańc. Inspiracje, podobnie jak wcześniej, dotyczą miejsca, w którym aktorzy żyją w zgodzie i harmonii z otaczającą przyrodą.
Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „GLORIA”
Spektakl opowiada o rytuałach i obyczajach, jakie towarzyszą człowiekowi od początku dziejów. Woskresinnia używając właściwych sobie środków teatralnej ekspresji pokazuje jak ważną rolę w życiu człowieka pełnił ogień. Przy dźwiękach plastycznej muzyki i granym na żywo perkusyjnym koncertem
Aktorzy – Twórcy Uniwersum, staną sie orszakiem weselnym, trupą wesołych tancerzy i kuglarzy by nagle przemienić się w rycerzy Apokalipsy i dokonać unicestwienia. Widz śledzi sytuacje towarzyszące człowiekowi od zawsze : narodziny życia, zabawę, radość , harmonię, ale i piekielne sceny rodem z apokaliptycznych wizji zniszczenia człowieka. Finał spektaklu daje jednak nadzieję na ostateczne zwycięstwo dobra. Estetyka spektaklu odwołuje się do na folkloru ukraińskiego. W popisach tanecznych na szczudłach wykorzystano muzykę laureatki Eurowizji ukraińskiej artystki Rusłany.
Wydarzenie dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra oraz objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.