Muzyka do baletu opartego na utworze teatralnym Pabla Picassa "Pożądanie schwytane za ogon" ("Le desir attrape par la queue") to ostatnia kompozycja, częściowo niedokończona, Grażyny Bacewicz - przypomina Jerzy Jasieński.
Balet został wystawiony przez warszawski Teatr Wielki 18 marca 1973 roku i prezentowany był na XVII "Warszawskiej Jesieni". Sztukę Picassa, napisaną po francusku w ciągu trzech dni (a raczej nocy) 1941 roku, spolszczył Mieczysław Bibrowski, długoletni korespondent PAP w Paryżu. Bibrowski znał Picassa, kilkakrotnie rozmawiał z nim o tej sztuce i otrzymał jego zgodę, na przekład. W przekonaniu, że Pożądania nie da się wystawić na scenie polskiego teatru, treść jest bowiem mało zrozumiała, zbyt "zakamuflowana", surrealistyczna, utrzymana w klimacie Jarry'ego i Apollinaire'a, przemyśliwał o przedstawieniu jej językiem baletu. Zwrócił się więc do mnie, ówczesnego dyrektora Teatru Wielkiego, z zapytaniem, czy by nas nie zainteresowała ta sztuka jako balet? Treść jej bowiem jest bogata, scenografia - być może samego Picassa - znacznie by ją wzbogaciła, nowatorskie pomysły zdolnego choreografa stworzyć by mogły feerię obrazów, tym bardziej, że techn