Muzyka do baletu opartego na utworze teatralnym Pabla Picassa "Pożądanie schwytane za ogon" ("Le desir attrape par la queue") to ostatnia kompozycja, częściowo niedokończona, Grażyny Bacewicz. Balet został wystawiony przez warszawski Teatr Wielki 18 marca 1973 roku i prezentowany był na XVII "Warszawskiej Jesieni". Sztukę Picassa, napisaną po francusku w ciągu trzech dni (a raczej nocy) 1941 roku, spolszczył Mieczysław Bibrowski, długoletni korespondent PAP w Paryżu. Bibrowski znał Picassa, kilkakrotnie rozmawiał z nim o tej sztuce i otrzymał jego zgodę na przekład. W przekonaniu, że "Pożądania" nie da się wystawić na scenie polskiego teatru, treść jest bowiem mało zrozumiała, zbyt "zakamuflowana", surrealistyczna, utrzymana w klimacie Jarry'ego i Apollinaire'a, przemyśliwał o przedstawieniu jej językiem baletu. Zwrócił się więc do mnie, ówczesnego dyrektora Teatru Wielkiego, z zapytaniem, czy by nas nie zainteresowała ta szt
Tytuł oryginalny
Jak powstał ostatni utwór Grażyny Bacewicz
Źródło:
Materiał nadesłany
Ruch Muzyczny nr 3