Teatr Narodowy w Warszawie (Scena przy Wierzbowej): TRAKTAT O MARIONETKACH Heinricha von Kleista. Przekład Ryszard Ziobro. Scenariusz, reżyseria i choreografia: Henryk Tomaszewski, scenografia: Kazimierz Wiśniak. Premiera 9 IV 1999.
Henryk Tomaszewski niezmiernie rzadko reżyseruje w teatrze słowa. Główną domeną działalności był dla niego "od zawsze" i jest nadal, teatr ruchu, teatr mimu i tańca, którego najpełniejszym wcieleniem stała się jego autorska placówka, czyli wrocławski Teatr Pantomimy. Jednak sporadyczna praca Tomaszewskiego w teatrach dramatycznych, datująca się od 1967 roku, przyniosła realizacje niezwykłe. Dość przypomnieć bodaj najgłośniejsze, Marat/Sadea Weissa i Grę w zabijanego Ionesco, z wielką rolą Erwina Nowiaszka. "Wiem, że to są zupełnie inne spektakle - mówił wówczas Tomaszewski - niż moja pantomima, to jasne. Słowo nie zostaje w jakiś sposób zniekształcone czy znieważone, nie bywa zepchnięte do jakiejś tam informacji, bełkotu, czyli tylko do dźwięku". Wydawać by się mogło, że zrealizowany obecnie Traktat o marionetkach Kleista wywodzi się w prostej linii z tamtych przedstawień. Jednak każdy, kto widział choć jedną ze wspomnianych prac,