Groteska filozoficzna Ionesco ("Pieszo w powietrzu") oparta na barwach, rysunku i klimacie malarskiego prymitywizmu celowo sprowadza świat do czynników prostych, jednoznacznych bez półtonów. Jak radość to ta, która przepełnia całą istotę, rozpiera, unosi ponad ziemię, której towarzyszy zieleń najbardziej zielona, wesołe kolory pejzażu, szczęście pogodnego istnienia, srebrzyste myśli, srebrzysty most. Jak rozpacz i smutek, to już ten najbardziej czarny, okropne sny, koszmary, mordowanie dzieci, wizje apokaliptyczne gilotynowanych narodów, upadłe anioły, groby, cmentarze, morza krwi, noże. Schemat radości i rozpaczy, bytu i niebytu, schemat pozornie uporządkowanej rzeczywistości, świat i anty świat. Coś, co istnieje konkretnie, materialnie i tylko w sferze fantazji, indywidualnej koncepcji filozoficznej czy wiary. Siły, które trzymają nas nisko, zmuszając do pełzania po ziemi, lub pozwalają na wzloty w przestwór nieba. Ten schemat
Tytuł oryginalny
Ionesco, MacLeish (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Powszechny nr 20