EN

22.11.2010 Wersja do druku

Intymność tak, ekshibicjonizm nie

"Anty-Edyp" w reż. Barbary Wysockiej i Michała Zadary w Teatrze Polskim w Warszawie. Pisze Joanna Derkaczew w Gazecie Wyborczej.

Spodziewaliśmy się kontrowersyjnego projektu z pogranicza nauki i sztuki. Aktorka w ósmym miesiącu ciąży podczas badania USG recytuje Freuda i Sofoklesa, a reżyseruje jej partner i ojciec jej dziecka. Ale ci, którzy oczekiwali sensacji, wyszli zawiedzeni Barbara Wysocka i Michał Zadara zapowiadali "Anty-Edypa" jako eksperyment z pogranicza medycyny, filozofii i sztuki. Wysocka w zaawansowanej ciąży miała poddać się publicznie badaniom USG. Obrazy płodu na ekranach, wysondowany rytm serca jako podstawa do muzycznych improwizacji na perkusję, klarnet i bas, fragmenty z Freuda, Sofoklesa, Deleuze'a i Guattariego recytowane przez ciężarną aktorkę. Gdyby podobny scenariusz został zrealizowany (zgodnie z początkowymi zapowiedziami) w Centrum Nauki "Kopernik", można by się zastanawiać, czy to nie nadużycie? Powrót do makabrycznych tradycji spod znaku Doktora Tulpa i publicznych sekcji zwłok? Nawiązanie do dwuznacznych praktyk eksponowania zatopionych w formalinie

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Intymność tak, ekshibicjonizm nie

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 272

Autor:

Joanna Derkaczew

Data:

22.11.2010

Realizacje repertuarowe