Eksperci sztuki tańca z Polski, Stanów Zjednoczonych, Brazylii, Wielkiej Brytanii i Ukrainy wezmą udział w międzynarodowej konferencji poświęconej twórczości wybitnych polskich choreografek i tancerek, które przyczyniły się do rozwoju tej dyscypliny na świecie. Wydarzenie odbędzie się 28 i 29 września w formule online. Będzie okazją do podsumowania projektu „Terytoria choreografii”, zainicjowanego przez Instytut Adama Mickiewicza w 2017 roku i realizowanego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.
Program konferencji skupia się na trzech wątkach: roli kobiet w rozwoju tańca współczesnego, regionalnej i transregionalnej perspektywie opisu historii tańca europejskiego XX wieku oraz relacji między tańcem współczesnym z tańcami narodowymi i ludowymi. Konferencja skupi się na twórczości i inspiracjach niezwykłych artystek tańca: Poli Nireńskiej, Bronisławy Niżyńskiej, Marie Rambert, Ruth Sorel i Yanki Rudzkiej. Ich osobowości artystyczne ukształtowały się w Europie Środkowo-Wschodniej i miały duży wpływ na rozwój tańca współczesnego na świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Brazylii. Konferencja będzie dostępna w języku polskim, angielskim i rosyjskim.
„Język tańca zdaje się być uniwersalny, jednakowo zrozumiały na całym świecie. Nie jest jednak pozbawiony wpływów narodowych i tradycyjnych. Bohaterki Terytoriów choreografii wyrosły w polskiej kulturze i zdobyły popularność na świecie, posługując się właśnie uniwersalnym, awangardowym językiem sztuki tańca z wyraźnym polskim akcentem” – mówi Barbara Schabowska, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza.
Podczas konferencji prelegenci będą zgłębiać tematykę polskiej awangardy tanecznej XX wieku na przykładzie twórczości kilku polskich choreografek, pionierek swoich czasów, które wpisały się na stałe w historię światowego tańca. Eksperci podejmą próbę odpowiedzi na kilka kluczowych pytań, m.in.: Czy kraje leżące pomiędzy Rosją a państwami Europy Zachodniej, silnymi politycznie i kulturowo biegunami, zdołały osiągnąć po I wojnie światowej autonomię w dziedzinie twórczości artystycznej? W jaki sposób taniec wpływał na kształtowanie się tożsamości narodowych w zmiennych realiach politycznych? Jak w poszczególnych krajach przebiegał proces nakładania się na siebie kategorii tradycji i awangardy? Jak wzajemnie uzupełniają się historie narodowe z europejską i światową historią tańca? Wreszcie: w jaki sposób w wielkie narracje historyczne można wpisać mikrohistorie i wątki biograficzne?
W trakcie konferencji będzie można obejrzeć nagrania spektakli powstałych podczas wcześniejszych edycji projektu „Terytoria choreografii”: „Projekt Yanka Rudzka. Wielogłos” w reżyserii Joanny Leśnierowskiej, „Druga natura” autorstwa Agaty Siniarskiej i Karoliny Grzywnowicz oraz „Rambert. Tryptyk” w reżyserii Joanny Czajkowskiej, Małgorzaty Dzierżon i Anny Akabali.
Konferencja we wtorek, 28 września: https://us06webzoom.us/j/85179879660
Konferencja w środę, 29 września: https://us06web.zoom.us/j/89801174603
Projekt jest realizowany we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca.
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022.