"Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego w choreografii Karola Urbańskiego w Operze na Zamku w Szczecinie. Pisze Marianna Jasionowska w Ruchu Muzycznym.
Autorem szczecińskiej inscenizacji "Dziadka do orzechów" jest Karol Urbański. To drugi w jego dorobku pełny spektakl zrealizowany dla zespołu baletowego Opery na Zamku po "Dziejach grzechu" (wcześniej tworzył między innymi dla Kieleckiego Teatru Tańca i Opery Nova w Bydgoszczy). Choreograf jest też autorem libretta opartego na opowiadaniu E.T.A Hoffmanna z 1816 roku pod tytułem "Dziadek do orzechów i Król Myszy". Opowiadanie Hoffmanna stało się kanwą najpopularniejszego bożonarodzeniowego baletu. Wersja, do której większość widzów (zarówno dzieci, jak i dorosłych) jest przyzwyczajona, to jednak adaptacja dokonana przez Aleksandra Dumasa (ojca) dla francuskiego czytelnika. Po raz pierwszy balet ten został wystawiony w Teatrze Maryjskim 6 grudnia 1892 roku. Libretto i plan choreograficzny stworzył Marius Petipa, treścią choreograficzną wypełnił całość Lew Iwanow. W Szczecinie nie zobaczymy jednak, jak nakazuje tradycja, błyszczącej choinki, a jedynym