Po Millerze w Teatrze Narodowym, po O`Neillu w Teatrze Polskim, nikogo już nie dziwi Goethe w Teatrze Współczesnym. Więc i my przestańmy się dziwić, bo nic tak nie ośmiesza, jak zdrowy rozsądek, i przyjmijmy z wdzięcznością to, czym nas częstują. A powód do wdzięczności jest, bo otrzymaliśmy od Axera spektakl wyjątkowej piękności, lekcję stylu od dawna u nas nie uprawianego. Pozostawmy więc na boku pytanie, jaką przydatność właśnie dla Teatru Współczesnego ma próbowanie tego stylu. Konsekwentna stylowość, rozumiana jako poddanie wszystkich elementów spektaklu nadrzędnej zasadzie estetycznej, jest jednym z zadań sztuki teatralnej. Otóż uzyskanie efektu stylowości jest tym trudniejsze, im bardziej sztuka dotyczy współczesności, procesów życiowych będących w toku, tendencji, których wynik trudno jeszcze przewidzieć. Powstaje sprzeczność między zadaniami teatru jako sztuki i teatru jako instytucji społecznej
Tytuł oryginalny
Ifigenia we Współczesnym
Źródło:
Materiał nadesłany
Nowa Kultura