EN

15.03.2014 Wersja do druku

Ideologia przesłoniła miłość

"Romeo i Julia" w choreogr. Krzysztofa Pastora w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.

Powstało już wiele rozmaitych baletów na podstawie "Romea i Julii" Szekspira, z muzyką też bardzo zróżnicowaną. Do najbardziej znanych wersji należy balet Siergieja Prokofiewa. Najnowsza baletowa inscenizacja "Romea i Julii" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie jest dziełem świetnego polskiego choreografa Krzysztofa Pastora, który uwspółcześnił dramat, przenosząc akcję sztuki w XX wiek. Jawi się zatem pytanie o zasadność owego uwspółcześnienia. Na przestrzeni lat w baletowej wersji "Romea i Julii" nie brakowało tzw. oryginalnych pomysłów unowocześnienia dramatu. Najnowszą wersję, w choreografii Krzysztofa Pastora, zdominowała polityka. Najsłynniejsza miłosna historia przeniesiona w dwudziesty wiek została tu silnie wpisana w kontekst społeczny i polityczny z wyraźnie zaznaczoną tożsamością dwóch przeciwstawnych, wrogich sobie nie tylko rodów, ale całych ugrupowań, obozów politycznych. Zamiast renesansowej Werony opowieść roz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Ideologia przesłoniła miłość

Źródło:

Materiał nadesłany

Nasz Dziennik online

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

15.03.2014

Realizacje repertuarowe