Obie role Gustawa {#os#27}Holoubka{/#} za które otrzymał tegoroczną Nagrodę Państwową - Skrzypek z "Rzeźni" Mrożka i Lear z "Króla Leara" Szekspira - zostały już wielokrotnie opisane, zanalizowane, do progów banału skomplementowane. Stary kłopot: jak nazwać, jakimi słowami, prawdziwą i świadomą k r e a c j ę, ulotne dzieło talentu, inteligencji, siódmego zmysłu, wielkiej pracy i iluś procent nieprzewidzianego - dał o sobie znać. Powtarzano się z konieczności, rejestrowano gesty, spojrzenia, pauzy i wybuchy aktora, rzetelnie tłumaczono jego interpretacje. Rozdzielano: co chciał powiedzieć poeta, co reżyser, co aktor. W zgodzie z autorem i reżyserem, podporządkowany im, przecież - od siebie. Z licznych recenzji, zapisów, artykułów krytycznych powstało spore archiwum. Archiwum dwu ról, powiedzmy, jeśli do nich tylko ograniczyć swoje zainteresowania. Utrwalono ulotne, choć utrwalono w sposób kaleki: opisem. Opisem lub .
Tytuł oryginalny
Holoubek o Learze i Skrzypku
Źródło:
Materiał nadesłany
Kultura Nr 34