Po "Sen Srebrny Salomei" Juliusza Słowackiego teatry sięgają rzadko. Dramat powszechnie uchodzi za niejasny i trudny do interpretacji myślowej i inscenizacji. Bogdan Hussakowski, który zrealizował "Sen" w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi - a przedstawienie to zobaczyli widzowie XVI Opolskich Konfrontacji Teatralnych - zawierzył Słowackiemu, prezentując dramat z niewielkimi skrótami (przede wszystkim w monologach) ale w kształcie zbliżonym do poetyckiego pierwowzoru. Mamy więc na scenie krwawą tragedię osobista wpisaną w bogate tło wydarzeń historycznych okrutnych rzezi Ukraińców i Polaków czasów Konfederacji Barskiej. Spektakl zrealizował w Łodzi w specyficznym wnętrzu małej sceny w Opolu wykorzystał specjalnie adaptowaną przestrzeń sceny dużej, co z pewnością nie ułatwiło odbioru widzom i pracy aktorom przyzwyczajonym do zupełnie innej akustyki i otoczenia. Ale są to - niestety - koszta wpisane w każde teatralne przenosiny. Tak więc lekko ści
Tytuł oryginalny
Historyczny romans
Źródło:
Materiał nadesłany
Dziennik Zachodni nr 73