Życie operowe rozpoczęło się na wolnym Wybrzeżu gdańskim 24 sierpnia 1949 roku uroczystym przedstawieniem Halki pod batutą Stefana Sledzińskiego, w reżyserii Iwo Galla i oprawie scenograficznej Romana Bubieca. W tej Halce debiutowała Maria Fołtyn, wtedy uczennica Średniej Szkoły Muzycznej w Gdańsku w klasie Adama Ludwiga. Inicjatywa Iwo Galla wywołała entuzjazm widzów. Od tej chwili trudno już było wyobrazić sobie Wybrzeże bez opery. Halka Moniuszki była w Operze Bałtyckiej wystawiana dwukrotnie, obecna realizacja jest trzecia. Do szlacheckiego świata prowadzi nas w I akcie renesansowy portal - brama wejściowa do ogrodu pałacowego. Na tym tle rozbrzmiewa uwertura. Pod batutą Bogusława Madeya orkiestra Opery Bałtyckiej ma dużą siłę wyrazu i muzyka od pierwszej chwili wciąga słuchacza w tragiczny konflikt, który rozwinie się w dalszym ciągu opery. Dopiero po uwerturze, przyjętej długimi oklaskami, Marian Kołodziej, twórca wspaniałych, monumenta
Źródło:
Materiał nadesłany
Ruch muzyczny, nr 8