Teatr Ósmego Dnia powstał w Poznaniu w latach 70. Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza założył w Zakopanem Andrzej Dziuk w 1983 r. Pozornie teatrów tych nie łączy żadna więź artystyczna. Pierwszy przemawiał językiem ogólnoludzkiej metafory i brał na warsztat aktualne problemy polityczne, odpowiednio je retuszując i kamuflując. Mistrzem drugiego został słynny "mahatma Witkac". Proponowana przez niego "czysta forma" stała się wzorcem poszukiwań teatralnych podtatrzańskich artystów. Konwencja moralitetu i jarmarczna buda posłużyły za formalne rozwiązanie. Gdy te pozornie odlegle od siebie zespoły wystąpiły ostatnio w Krakowie, okazało się (ku zdziwieniu widzów), że coś je łączy. Oprócz tzw. opozycji względem teatru profesjonalnego czy teatrów wielkich miast połączyło je podobieństwo tematyczne, widoczna w "Dr. Faustusie" Christophera Marlowe`a i w autorskim spektaklu "Sabat" walka sił nieczystych i diabelskich mo
Tytuł oryginalny
Gusła i zaklęcia, czyli śwait zwariował (fragm.)
Źródło:
Materiał nadesłany
Czas Krakowski nr 105