EN

7.05.1994 Wersja do druku

Gusła i zaklęcia, czyli świat zwariował

Teatr Ósmego Dnia powstał w Poznaniu w latach 70. Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza założył w Zakopanem Andrzej Dziuk w 1983 r. Pozornie teatrów tych nie łączy żadna więź artystyczna. Pierwszy przemawiał językiem ogólnoludzkiej metafory i brał na warsztat aktualne problemy polityczne, odpowiednio je retuszując i kamuflując. Mistrzem drugiego został słynny "mahatma Witkac". Proponowana przez niego "czysta forma" stała się wzorcem poszukiwań teatralnych podtatrzańskich artystów. Konwencja moralitetu i jarmarczna buda posłużyły za formalne rozwiązanie. Gdy te pozornie odległe od siebie zespoły wystąpiły ostatnio w Krakowie, okazało się (ku zdziwieniu widzów), że coś je łączy. Oprócz tzw. opozycji względem teatru profesjonalnego czy teatrów wielkich miast połączyło je podobieństwo tematyczne, widoczna w "Dr. Faustusie" Christophera Marlowe'a i w autorskim spektaklu "Sabat" walka sił nieczystych i diabelskich mocy o duszę człowieka.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Czas Krakowski

Autor:

Bożena M. Gierat

Data:

07.05.1994

Realizacje repertuarowe