Wójtowicz odbrązowia Grotowskiego. Na szczęście brak jej przy tym napastliwości hunwejbina, co sprawia, że informacje owe przyjmujemy jako uzupełnianie wizerunku niekompletnego - o książce Agnieszki Wójtowicz "Od Orfeusza do Studium o Hamlecie. Teatr 13 Rzędów w Opolu 1959-1964" pisze Ireneusz Guszpit w Odrze.
Artystyczna działalność Jerzego Grotowskiego kojarzona jest przede wszystkim z Wrocławiem. Miłośnicy teatru pamiętają, że tu powstały dwa ostatnie przedstawienia: "Książę Niezłomny (1965) oraz "Apocalypsis cum figuris" (1968), entuzjaści i uczestnicy doświadczeń okresu parateatralnego powracają w myślach do pielgrzymek z całego świata, zmierzających ku wrocławskiemu rynkowi - siedzibie placówki. I chociaż wielu spośród nich nieobca jest informacja, że teatr powstał w Opolu, to jednak powszechnie uważa się, iż był to zaledwie początek drogi twórczej, niewiele znaczący epizod w dochodzeniu do mistrzostwa. To, że było inaczej, unaocznia praca Agnieszki Wójtowicz. Już we wstępie autorka pisze: Próbuję (...) ukazać dzieje Teatru 13 Rzędów przez opolskie przedstawienia, w których, jak się zdaje, Grotowski najpełniej zrealizował swoją ideę teatru (podkr. moje - IG). Niejednokrotnie ją formułował. Wyrażała się ona jednak nie tylko w te