- Nikt nie pisze lepiej o demokracji niż Grecy - mówi Natalia Korczakowska, która wystawia w Muzeum Powstania Warszawskiego spektakl "Ajas Maszyna", łącząc Sofoklesa ze współczesnym tekstem Michała Bajera. Premiera 1 sierpnia.
Muzeum Powstania Warszawskiego co roku zaprasza twórców teatralnych do przygotowania spektaklu z okazji rocznicy wybuchu powstania. Wśród artystów, którzy realizowali przedstawienia w muzealnej Sali pod Liberatorem, byli m.in. Jan Klata, Agnieszka Glińska, Michał Zadara i Radosław Rychcik. Izabela Szymańska: Spektakle, które powstawały z okazji rocznicy wybuchu powstania warszawskiego, często wykorzystywały materiały dokumentalne, pokazywały, jak powstanie widzieli uczestnicy, jak ludność cywilna. Ty od tego odchodzisz - wystawiasz historię mitologiczną. Dlaczego łączysz ją z powstaniem? Natalia Korczakowska: Interesuje mnie sama okoliczność, czyli święto narodowe, w zderzeniu z Sofoklesem. Najważniejsze starogreckie dramaty wystawiane były w starożytnych Atenach właśnie w ramach takich świąt, a jednocześnie służyły dyskutowaniu zagrożeń dla demokratycznego systemu, były wirusami wpuszczanymi w tkankę państwa w celu jego naprawy. Praca w