"Elektra" i "Ifigenia w Aulidzie" w reż. Włodzimierza Staniewskiego z Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice na festiwalu re_wizje/antyk w Krakowie. Pisze Anna R. Burzyńska w Tygodniku Powszechnym.
Gardzienicki "teatr ubogi" po raz kolejny uzmysławia teatrowi instytucjonalnemu, jak dużo stracił, uciekając od prostoty elementarnych znaków i przytłaczając aktora nadmiarem scenicznych efektów. Antyczny Kosmos "Gardzienic" nieustannie się rozrasta. Zespół ma wciąż w repertuarze "Metamorfozy" według Apulejusza, "Elektra" [na zdjęciu] - której kolejną, zmienioną wersję mogliśmy oglądać w Krakowie - to spektakl dojrzały, ale wciąż w stadium ewolucji, "Ifigenia w Aulidzie" dopiero się rodzi, ale już zasługuje na miano pełnowartościowego widowiska. Dla Włodzimierza Staniewskiego podróż, dążenie, poszukiwanie wydają się ważniejsze niż osiągnięcie celu: od ponad dekady w gardzienickiej Akademii Praktyk Teatralnych prowadzi się badania nad staro-grecką muzyką, tańcem, gestem - sztuką cheironomii. Kolejne przedstawienia to zarazem element tych poszukiwań, jak i trudny sprawdzian, weryfikujący efekty badań. Dopiero w zetknięciu artystów z pu