21.05.2019 Wersja do druku

Granica wyobraźni

"Nic" w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Pisze Julia Lizurek w Czasie Kultury.

Granicą naszej wyobraźni są obraz śmierci i nicość. To granica sprawdzalna i przesuwalna - jej modyfikacje są możliwe w sztuce i filozofii. Krzysztof Garbaczewski i jego zespół, czerpiąc z doświadczeń Bolesława Leśmiana, Kazimierza Malewicza, Martina Heideggera i Paula Celana tworzą przestrzeń transcendentalnej realności. Nie-przedstawienie Czarny kwadrat po raz pierwszy pojawił się w twórczości Malewicza jako element kurtyny futurystycznej opery "Zwycięstwo nad Słońcem". Czy był to gest odrzucenia naśladownictwa w sztuce, czy zakwestionowanie racjonalnego sposobu myślenia? A może próba stworzenia alternatywnego świata? Używanie przez malarza barw i figur geometrycznych sprawiało, że jego obrazy nie przypominały już świata, który jest poznawalny przez rozum i zmysły. Czy "Czarny kwadrat na białym tle" mógł być dowodem na istnienie tego, co transcendentne? Czarny kwadrat w spektaklu Krzysztofa Garbaczewskiego to fragment trójwymiarowej

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Granica wyobraźni

Źródło:

Materiał nadesłany

Czas kultury online

Autor:

Julia Lizurek

Data:

21.05.2019

Realizacje repertuarowe