EN

20.06.2023, 12:14 Wersja do druku

Grand Prix Komeda już za nami

Główna nagroda dla Marcina Macuka i Zuzanny Wrońskiej za muzykę do filmu „Silent twins” Agnieszki Smoczyńskiej, a Nagroda Publiczności dla twórców filmu „Johnny” w reż. Daniela Jaroszka. To laureaci tegorocznego Grand Prix Komeda. Festiwalu Filmowego im. Krzysztofa Komedy. Tegoroczna, sześciodniowa edycja obfitowała w wydarzenia. Do Ostrowa Wielkopolskiego przyjechali m.in.: Krzysztof Zanussi, Marian Dziędziel, Katarzyna Figura, Marek Koterski, Małgorzata Bogdańska, Dawid Ogrodnik, Maciej Stuhr. Wielki finał i ogłoszenie zwycięzcy konkursu na najlepszą muzykę w polskim filmie fabularnym odbyło się w sobotę, 17 czerwca, w Ostrowskim Centrum Kultury.

fot. mat. organizatora

W sobotę zakończył się tegoroczny, dwunasty już festiwal filmowy Grand Prix Komeda. Finał festiwalu to tradycyjnie rozstrzygnięcie konkursu i wręczenie nagród laureatom. I tak:

– Nagrodę Grand Prix Komeda za Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym otrzymali: Marcin Macuk i Zuzanna Wrońska za muzykę do filmu „Silent Twins” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej,

– Nagrodę Publiczności otrzymał film „Johnny” w reż. Daniela Jaroszka i z muzyką Michała Kusha.

Nagrodę Grand Prix Komeda, z racji nieobecności na gali, odebrała osobiście Kaya Kołodziejczyk, autorka choreografii do filmu „Silent Twins”, a Nagrodę Publiczności odebrali: Michał Kush i Dawid Ogrodnik.

Laureatom gratulowali jurorzy: Tomasz Lach – przewodniczący jury, Jan Kanty Pawluśkiewicz – kompozytor muzyki filmowej i rozrywkowej, Dorota Miśkiewicz – wokalistka jazzowa, kompozytorka, autorka tekstów, Andrzej Pągowski – artysta plastyk, twórca plakatów i Aleksandra Popławska – aktorka i reżyserka teatralna. A także: prezydent miasta Beata Klimek, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum Kultury Maria Szeląg i dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.

Podczas festiwalu została także przyznana Nagroda Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości. W tym roku trafiła ona do Jerzego Satanowskiego.

Jerzy Satanowski to artysta wielu talentów: muzyka filmowa, piosenki, partytury, muzyka teatralna, dyrygentura, reżyseria, praca pedagoga, dyrektora teatrów… Tych aktywności jest bardzo wiele. Komponując dla kina, niezwykły jest rozrzut tematyczny, autorski i kompozytorski tego artysty – praca z takimi reżyserami jak: Izabela Cywińska, Marek Koterski, Robert Gliński, Filip Bajon, Janusz Zaorski, Jerzy Domaradzki. I w każdym z tych utworów, od razu, po paru sekundach wiemy, że to może być tylko Satanowski – mówił podczas gali o laureacie nagrody dyrektor artystyczny festiwalu Łukasz Maciejewski.

Po wręczeniu nagród odbył się koncert formacji Bibobit, która wystąpiła z projektem Osiecka/Co to za czas. Wraz z zespołem zagrała Elbląska Orkiestra Kameralna. Tego dnia w ramach festiwalu odbyły się także warsztaty dubbingowe oraz debata filmowców pod hasłem „Kompozytor też człowiek. Artysta w nowych czasach”.

Sześć konkursowych obrazów

Konkurs Grand Prix Komeda na Najlepszą Muzykę w Polskim Filmie Fabularnym odbywa się od drugiej edycji festiwalu. W tym roku jurorzy wybierali spośród sześciu wyselekcjonowanych tytułów. Były to:

· „Fucking Bornholm”, 2022, reż. Anna Kazejak, muzyka: Jerzy Rogiewicz

· „IO”, 2022, reż. Jerzy Skolimowski, muzyka: Paweł Mykietyn

· „Johnny”, 2022, reż. Daniel Jaroszek, muzyka: Michał Kush

· „Nie zgubiliśmy drogi”, 2022, reż. Anna Sasnal, Wilhelm Sasnal, muzyka: Jakub Ziołek

· „Silent Twins”, 2022, reż. Agnieszka Smoczyńska, muzyka: Marcin Macuk, Zuzanna Wrońska

· „Zadra”, 2022, reż. Grzegorz Mołda, muzyka: Przemysław „1988” Jankowiak

W kraju Krzysztofa Komedy muzyki filmowej jest niewiele. Bardzo często filmy są albo pozbawione muzyki, albo jest jej niewiele, albo jest w nich zawarta ilustracja piosenkowa, która czerpie z gotowych już zasobów muzycznych. Takie miejsce jak Ostrów Wielkopolski i festiwal Grand Prix Komeda, na którym spotykają się kompozytorzy różnych pokoleń jak Jerzy Satanowski czy Henryk Kuźniak, a z drugiej debiutanci jak Michał Kush czy Jakub Ziołek sprawia, że powstaje platforma porozumienia, a jeśli nie – to przynajmniej dialogu, rozmowy na temat muzyki filmowej – mówi Łukasz Maciejewski.

W sumie w ramach festiwalu zostało pokazanych 15 filmów, w tym wspomnianych sześć konkursowych oraz dotyczących patrona festiwalu Krzysztofa Komedy. W ramach cyklu „Retrospektywa” zostały pokazane obrazy z muzyką Jerzego Satanowskiego, który w Ostrowie odbierał nagrodę za całokształt twórczości. Publiczność zobaczyła więc trzy filmy z jego muzyką – dwa Marka Koterskiego „Ajlawju” i „Dzień świra” oraz Jerzego Domaradzkiego „Piątą porę roku”. Miały też miejsce pokazy specjalne filmów, związanych z gośćmi wydarzenia. I tak Krzysztof Zanussi przyjechał ze swoim najnowszym filmem „Liczba doskonała”, a Katarzynę Figurę publiczność mogła oglądać w dwóch obrazach: wspomnianym już „Ajlawju” z 1999 r. oraz w „Chrzcinach” w reż. Jakuba Skoczenia z 2022 r.

Na 12. Grand Prix Komeda przyjechało kilkunastu gości – twórców kina: aktorów, reżyserów, dźwiękowców, choreografów, a nade wszystko kompozytorów muzyki filmowej, która to jest tematem festiwalu. Sale podczas seansów były niejednokrotnie wypełnione do ostatniego miejsca, a magnesem dla publiczności były zwłaszcza spotkania z: Marianem Dziędzielem i Jerzym Satanowskim, Krzysztofem Zanussim, Katarzyną Figurą, Maciejem Stuhrem i Dawidem Ogrodnikiem. W Ostrowie gościli także: Igor Mertyn z filmem „Na zawsze Melomani” w reż. Rafała Mierzejewskiego, Grzegorz Mołda – reżyser filmu „Zadra”, Radosław Ochnio – reżyser dźwięku w filmie „IO” Jerzego Skolimowskiego, Jakub Ziołek – autor muzyki do „Nie zgubiliśmy drogi” w reż. Anny Sasnal i Wilhelma Sasnala, Kaya Kołodziejczyk – autorka choreografii do filmu „Silent Twins” w reż. Agnieszki Smoczyńskiej, Michał Kush – autor muzyki do filmu „Johnny” w reż. Daniela Jaroszka, Jerzy Rogiewicz – kompozytor muzyki do filmu „Fucking Bornholm” w reż. Anny Kazejak oraz Henryk Kuźniak, ubiegłoroczny laureat Grand Prix Komeda za Całokształt Twórczości.

Odbyły się także trzy koncerty: Małgorzaty Bogdańskiej i Marka Koterskiego – Zakochani Grafomani „Kocham i Nienawidzę”, Justyny Szafran „Nie Ma. Osiecka/Satanowski” i Bibobit / Osiecka „Co to za czas” z udziałem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Publiczność miała także okazję zobaczyć 20 plakatów filmowych i muzycznych Andrzeja Pągowskiego na wystawie „Jazzowo”. Miały też miejsce warsztaty dubbingowe z Kasią Łaską oraz debata filmowców„Kompozytor też człowiek. Artysta w nowych czasach”.

Jestem niezmiernie zaszczycona, że Ostrów Wielkopolski po raz kolejny mógł gościć tak znamienitych luminarzy polskiej kultury. Tak bardzo się cieszę i tak bardzo dziękuję naszym gościom za wszystkie dobre i serdeczne słowa o naszym mieście. Dla Ostrowa Wielkopolskiego ten festiwal ma ogromne znaczenie. Ludzie kultury zawsze byli synonimem wolności. Kultura to wolność i za ten powiew wolności raz jeszcze z głębi serca – dziękuję – mówi Beata Klimek, prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Tegoroczna edycja festiwalu jest dla nas wyjątkowa. Widać, że ostrowska publiczność jest wierna festiwalowi, mamy grono ludzi, którzy wyczekują naszych gości, wyczekują programu. Nie siląc się na zbędną skromność przyznaję, w imieniu swoim i wszystkich, którzy logistycznie i operacyjnie tworzyli tę edycję, że to najlepsza z dotychczasowych odsłon Grand Prix Komeda. To znaczy, że wysiłek się opłaca, a progres w organizacji i poszukiwaniu ciekawych propozycji jest zauważalny. Echa pozytywnych opinii nie milkną. Wciąż słyszymy dobre głosy gości i jurorów, którzy jako nasi ambasadorowie świadczą o jakości tego filmowego święta, które przez tydzień niosło Ostrów Wielkopolski – mówi Maria Szeląg, dyrektor festiwalu i Ostrowskiego Centrum Kultury.

12.Grand Prix Komeda. Festiwal Filmowy im. Krzysztofa Komedy odbył się w dniach od 12 do 17 czerwca w Ostrowie Wielkopolskim. Został zorganizowany przez: Miasto Ostrów Wielkopolski i Ostrowskie Centrum Kultury. Festiwal honorowym patronatem objęła Beata Klimek, Prezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Źródło:

Materiał nadesłany