Commedia erudita - tak określano w osiemnastowiecznych Włoszech przedstawienia o kunsztownej formie literackiej w odróżnieniu od improwizowanych widowisk dell`arte. Z kolei sztukę Rodolfa Sirery "Trucizna teatru" i jej tarnowską inscenizację Marka Pasiecznego można by nazwać uczonym metateatrem (rodzajem rozpisanego na głosy i sytuacje sceniczne traktatu o naturze teatru). Akcja "Trucizny teatru" rozgrywa się w przededniu francuskiej rewolucji. Pewien markiz (z powodzeniem mógłby się nazywać de Sade) zaprasza do swej posiadłości słynnego aktora (który mógłby z kolei nosić nazwisko innego historycznego protagonisty Lekaina). Przyjmuje go zrazu w przebraniu lokaja, przyznając się do tej mistyfikacji dopiero wtedy, gdy dostatecznie wybada swego gościa. Poprosi go następnie o odegranie ułożonej przez siebie sceny śmierci Sokratesa. Zawiedziony sięgnięciem przez artystę do obiegowych póz i intonacji, za pomocą podstępnie podanej mu
Tytuł oryginalny
Gra życia i śmierci
Źródło:
Materiał nadesłany
Wiadomości Kulturalne nr 14