EN

20.06.2011 Wersja do druku

Gospodarstwo Błońskiego: religia, literatura i teatr

Kolekcja różnorodnych prób Błońskiego jest swoistym modelem do składania, umożliwiającym skonstruowanie wielu ujęć tych problemów. Jego niedzisiejsza postawa przypomina bowiem, że funkcji sztuki nie sposób sprowadzić do organizowania społecznej teraźniejszości - pisze Jarosław Fazan w magazynie Teatr.

Przypomnienie Jana Błońskiego dwoma zbiorami tekstów w roku jego osiemdziesiątych urodzin zwraca uwagę na ten typ myśli krytycznej, który wydaje się już niepopularny. Błońskiego interesuje sztuka jako poważna gra, a nawet walka o duchową tożsamość, o samoświadomość jednostki, zmagającej się z totalizującymi mechanizmami nowoczesności. Jego szkice to świadectwo postawy całkowicie odrębnej, która dziś - wobec presji polityczności - według wielu utraciła rację istnienia. Można postawić taką tezę, bowiem w tekstach powracają dwa motywy: autonomii kultury i refleksji na jej temat oraz, wywiedzionego niewątpliwie z bolesnych doświadczeń człowieka epoki PRL-u, poczucia, że polityka jest "sprawą nie najważniejszą". Co więcej, w jednym z zapisków dziennikowych swoje główne powołanie, czyli zajmowanie się literaturą, uznaje Błoński za działalność zastępczą, odciągającą go od najistotniejszych kwestii, czyli problematyki religijnej

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Gospodarstwo Błońskiego: religia, literatura i teatr

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr Nr 5 / 05.2011

Autor:

Jarosław Fazan

Data:

20.06.2011