"Borys Godunow" Modesta Musorgskiego w reż. Iwana Wyrypajewa z Teatru Wielkiego w Poznaniu na XXIV Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Anita Nowak.
Drugi festiwalowy wieczór należał do artystów Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki z Poznania. Zaprezentowali oni monumentalne dzieło Modesta Musorgskiego "Borys Godunow" w reżyserii Iwana Wyrypajewa. Reżyser sięgnął po oryginalną wersję dzieła. Kompletną. Sporo tu np. inkrustujących historyczne dzieje czasu panowania Godunowa, ludowych piosenek przydających całości rosyjskiego klimatu. Nie zabrakło w nim też często pomijanego w innych inscenizacjach wątku polskiego. I jest on znaczeniowo niezwykle nawet wyeksponowany. Maryna Mniszech, córka Wojewody Sandomierskiego, niczym Lady Makbet pożądająca władzy, układa się z Samozwańcem i poprzez Jezuitów z Watykanem, byle tylko sięgnąć po carską koronę. Przy okazji to przytyk do mieszania się kościoła do polityki; wskazanie na ponadczasowość tego problemu, aktualność dzieła sprzed lat. Ale najbardziej współcześnie prezentuje się warstwa socjologiczna libretta, relacje między władzą, spo