Zacząć należałoby od zdarzenia najciekawszego, jakim jest zwykle wystawienie oryginalnego, współczesnego Widowiska dramatycznego w TV Teatrze Poważnym. Nie warto dyskutować, czy przygotowanie tego spektaklu pod zbliżające się święto 22 Lipca (o czym nas poinformowano w słowie wstępnym) ma sens, czy nie ma, współgra, czy nie współgra; w ogóle rymowanie się dzieł artystycznych ze świętami państwowymi nie wróży sukcesu. Raczej już podyskutować by można, czy dramat Zdzisława Skowrońskiego "Głos" rzeczywiście rozważa sprawę postępu wiedzy i ciągle niesytej myśli ludzkiej - jak to pięknie sugerował S. Treugutt - czy raczej sprawę niebezpieczeństwa i ryzyka badań atomowych, poświęcenia w imię nauki, bohaterstwa uczonych, grozy śmierci, w jej wersji "nieznanej", na której ciąży wizja Hiroshimy - no i wreszcie cel tych doświadczeń, ich obosieczne politycznie perspektywy. Jeden z bohaterów dramatu Skowrońskiego, Japończyk - uczony, pragnie
Tytuł oryginalny
Głos z nowego świata
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Warszawy nr 173