EN

22.03.2024, 12:20 Wersja do druku

Gdynia. Spektakl-oratorium „Trzy Marie” Les Femmes w kościele św. Antoniego

Spektakl-oratorium „Trzy Marie” to historia kobiet towarzyszących Jezusowi w jego męce i zmartwychwstaniu: Marii – Matki Bożej, Marii Magdaleny i Marii Kleofasowej.

fot. mat. prasowe

Inspiracją do powstania spektaklu były rzeźby niderlandzkich mistrzów średniowiecza pochodzące z  ołtarza „Ukrzyżowanie”. Przez wieki był on centralnym miejscem Kościoła Podwyższenia Krzyża Św. w Pruszczu Gdańskim. Ten późnośredniowieczny antwerpski poliptyk znajduje się obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Reklama

W sobotnim widowisku w kościele p.w. św. Antoniego w Gdyni wystąpi zespół Les Femmes: Joanna Sobowiec-Jamioł, sopran; Natalia Krajewska-Kitowska, sopran i Emilia Osowska, mezzosopran.

- Wielokrotnie, podczas różnych wydarzeń z naszym udziałem, pytane byłyśmy o koncerty w kościołach – mówi Emilia Osowska z Les Femmes. - To skłoniło nas, by do muzyki sakralnej powrócić, jak do źródła. Tak powstał program „Sacrum w operze”, zbudowałyśmy go z arii operowych, które odnoszą się do Boga, świętych, czy generalnie do sił wyższych. A potem narodził się pomysł „3 Marie”… Inspiracja przyszła z rzeźb potężnego ołtarza stworzonego przez mistrzów. Tak powstało dzieło, które niejako jest kompilacją różnych sztuk, sztuce towarzyszy muzyka, muzyce - poezja i bogata scenografia. „Ożywienie” Marii stało się możliwe dzięki kostiumom Małgorzaty Wasik będących niemal wierną kopią strojów rzeźb z ołtarza oraz scenografii Cypriana Wieczorkowskiego nawiązującej do gotyckich witraży.

„Trzy Marie” to muzyczne dzieło Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Kompozytorka wykorzystuje teksty ze Starego i Nowego Testamentu, dawne pieśni kościelne oraz współczesną poezję religijną. Nowy kształt brzmieniowy i suma wszystkich elementów przemieniają ostatecznie spektakl w misterium.

- Teksty do tych kompozycji wybierałyśmy same. Każda z nas indywidualnie budowała z nich swoją postać, tak od strony historycznej, jak literackiej czy religijnej – dodaje Emilia Osowska. - Dzięki temu opowieść o Mariach, bohaterkach tego przedstawienia stała się bardzo osobista. One odzwierciedlają to, kim my jesteśmy. Dojrzewają razem z nami. To dzieło bardzo poetyckie, dzięki temu przekazowi nie wprost każdy znajdzie w tych postaciach własne odbicie, lustro swojego życia, swoich doświadczeń. Cząstkę siebie.

W repertuarze sakralnym śpiewaczki z zespołu Les Fammes, jak zapewniają, czują się znakomicie.

- Choćby dlatego, że każda z nas jest osobą religijną, a więc ta bliska Bogu muzyka, śpiew płynie prosto z serca – dodaje Emilia Osowska.

Trzy Marie „schodzą z ołtarza”, by po pięciuset latach zabrać głos i stać się niezwykłą „wizytówką” sztuki wyższej, a przez swój europejski rodowód przekroczyć granicę państw – czytamy w zapowiedziach spektaklu.

– Naszą intencją jest siać nadzieję. Ten spektakl nie kończy się śmiercią Jezusa. Przechodzimy dalej. Życie nabiera nowego sensu. Dobro zwycięża, lęk odchodzi. Jest zrodzona z nadziei radość. Triumfują słowa: Tylko miłość jest siłą twórczą – dodaje Emilia Osowska. – „Trzy Marie” – to misterium estetyki piękna i ogólnoludzkich wartości niesie uniwersalne przesłanie. Czas przed Wielkanocą to dobry moment na taki spektakl, nie tylko dla ludzi wierzących. Dla każdego powrót wiosny jest w jakimś sensie zmartwychwstaniem.

Spektakl można będzie zobaczyć 23.03.2024 o godz.19:15 w kościele p.w. św. Antoniego przy ul. Kornela Ujejskiego 40 w Gdyni. wstęp wolny. Partnerem wydarzenia jest Miasto Gdynia.

Twórcy:

    reżyseria: Les Femmes
    muzyka: Anna Rocławska-Musiałczyk
    kostiumy: Emwudesign Małgorzata Wasik
    scenografia: Cyprian Wieczorkowski
    grafika: Wiercany Create & Discover Co

Wykonawcy:

Les Femmes
Joanna Sobowiec-Jamioł – sopran
Natalia Krajewska-Kitowska – sopran
Emilia Osowska – mezzosopran
Piotr Jamioł – kierownik muzyczny

Skład zespołu instrumentalnego:
Hanna Chylińska – I  skrzypce, Aleksandra Kowacz – II skrzypce, Anna Prusińska – altówka, Maria Szagżdowicz – wiolonczela, Mateusz Kot – kontrabas, Kuba Musik – klarnet, Alicja Garczarek – harfa, Paweł Nowicki – wibrafon, perkusja. Piotr Jamioł – dyrygent.

Tytuł oryginalny

Trzy Marie schodzą z ołtarza, by po pięciuset latach zabrać głos

Źródło:

www.zawszepomorze.pl
Link do źródła

Autor:

Gabriela Pewińska-Jaśniewicz

Data publikacji oryginału:

22.03.2024

Wątki tematyczne