Gdyńska sztuka zwyciężyła w tym roku gdyński festiwal R@Port. Brutalna wizja zgniłych stosunków społecznych na wsi, ubrana w ramy żywotów świętych, urzekła jurorów.
W Gdyni zakończyła się jedenasta edycja festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Na podsumowującej i zamykającej to wydarzenie gali wręczono nagrody w trzech, związanym z nim konkursach. Pierwszy to rywalizacja między najciekawszymi nowymi spektaklami, opartymi na tekstach współczesnych rodzimych dramatopisarzy, wystawionymi w ostatnim sezonie w teatrach całej Polski. Spośród siedmiu przedstawień, które Jacek Sieradzki, dyrektor artystyczny festiwalu, wystawił do tegorocznego konkursu, jury, obradujące pod przewodnictwem prof. Zbigniewa Majchrowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego, nagrodziło spektakl powstały w Trójmieście. To "Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz, produkcja gdyńskiego Teatru Muzycznego, nietypowa dla tej sceny o tyle, że zupełnie nie muzyczna. To brutalna opowieść o polskiej wsi, którą rządzi zabobon, ślepa religijność i zwykła głupota. Reżyserka zdecydowała się jednak