EN

14.12.2007 Wersja do druku

Gdańska premiera "Barona cygańskiego"

- Najlepszą metodą wystawienia dzisiaj operetki jest wystawienie jej uczciwie, w sensie zgodnym z librettem, z dobrymi głosami, kolorowo, żywo, barwnie. Bo wbrew pozorom wszyscy kochają operetkę - mówi choreograf i reżyser EMIL WESOŁOWSKI przed premierą "Barona cygańskiego" w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Jak dziś wystawiać operetkę? Emil Wesołowski [na zdjęciu], znany tancerz, przygotowuje premierę "Barona cygańskiego" w Operze Bałtyckiej. Na premierowe przedstawienie teatr zaprosi w najbliższą sobotę 15 grudnia. "Baron cygański", opowieść o księżniczce wychowanej przez Cyganów, powstał po pobycie Johanna Straussa w Budapeszcie. Libretto napisał Ignacy Schnitzer, na podstawie noweli "Saffi", autorstwa wybitnego węgierskiego pisarza Maurycego Jokaia. Nikt wcześniej nie tworzył w ten sposób operetki - np. dyrektor Theater an der Wien w obozie Cyganów, koczujących pod miastem, kupił oryginalny wóz z taboru cygańskiego, łącznie ze starą ślepą szkapą, stroje cygańskie i wszelkie obozowe rekwizyty. Nasz obóz cygański - tłumaczył - musi wyglądać tak prawdziwie, aby widzowie po podniesieniu kurtyny odruchowo chwytali się za portfele. Premiera (24 października 1885 roku) była wspaniałym sukcesem, największym triumfem Straussa i chyba jednym z na

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Gdańska premiera "Barona cygańskiego"

Źródło:

Materiał nadesłany

Polska Dziennik Bałtycki nr 291/13.12.

Autor:

Aleksandra Kwiatkowska

Data:

14.12.2007